אם אתם עוקבים אחרי השינויים האחרונים בגוגל, בוודאי כבר יצא לכם לשמוע על RankBrain, אחד האלגוריתמים היותר מתקדמים שישנם ומפעילים את מנוע החיפוש מאחורי הקלעים.
אבל מהו בדיוק RankBrain ואיך בדיוק הוא משפיע על קידום אתרים ועל התוצאות שאנחנו מקבלים מגוגל? הנה כל מה שאנחנו יודעים:
המטרה העיקרית של RankBrain היא לימוד מכונה באמצעות אינטליגנציה מלאכותית
לימוד מכונה ואינטליגנציה מלאכותית (Machine Learning ו-AI בהתאמה) הם שני מושגים השזורים זה בזה. בגדול, אם ראיתם את אחד מעשרות הסרטים והסדרות שעסקו בנושא (החל משליחות קטלנית ועד למטריקס), בוודאי כבר הבנתם את העיקרון: מדובר במחשב (או מכונה) שיכולים ללמד את עצמם דברים חדשים באמצעות אינטליגנציה מלאכותית המדמה את האופן בו בני אדם ובעלי חיים לומדים תוך כדי התנסויות וחוויות מחיי היום יום שלהם. עיקרון נוסף וחשוב הוא שה-AI מלמדת את עצמה על בסיס מה שהיא למדה קודם (נדבך על נדבך) וקלט ראשוני שאנחנו מספקים לה.
כמובן שמה שרואים בסרטים הוא רחוק מאוד ממה שמחשבים מסוגלים לעשות היום ואף מחשב כנראה לא ינסה להשתלט עולם העולם בטווח הקרוב… אבל עדיין חלה התפתחות עצומה בתחום מאז סוף שנות החמישים.
RankBrain הוא חלק חשוב באלגוריתם של גוגל, אבל לא נועד להחליף אותו
האלגוריתם של גוגל שאחראי על דירוג תוצאות החיפוש בנוי בעצמו מעשרות אם לא מאות אלגוריתמים קטנים יותר שמתעדכנים על בסיס יום יומי ובודקים התאמות ספציפיות (סיגנלים) של דפים באינטרנט בהתאם למה שהגולש מחפש. RankBrain מהווה כיום את אחד הסיגנלים היותר חשובים. על פי הצהרה של גוגל לאתר בלומברג מ-2015, מדובר על האלגוריתם השלישי בחשיבותו, וייתכן שמאז ההצהרה הזו, החשיבות שלו אפילו עלתה.
על פי הצהרה נוספת של גוגל מ-2016, RankBrain מעורב בכל שאילתה שהגולש מחפש, מה שכנראה עוזר לגוגל לסנן אתרים לא רלוונטיים גם בשאילתות פשוטות יחסית.
מהו בעצם התפקיד המרכזי של RankBrain מבחינת גוגל
שאלה טובה! התפקיד המרכזי של RankBrain הוא להבין באופן טוב יותר למה המשתמש מתכוון. רוב שיטות הדירוג הקלאסיות מתבססות על התאמה של מילים מסוימות בתוך העמוד (או מילים דומות) ובדיקת אותן המילים בקישורים שמובילים לאתר (גם כן עם שינויים קטנים).
העניין הוא שהשפה האנושית יותר מורכבת מכך, ואנחנו יכולים להשתמש במשפטים שלמים שיש להם משמעות דומה למילים או משפטים אחרים וגם לבצע אסוציאציות ולהגדיר מחדש את מה שאנחנו מחפשים (כמה פעמיים יצא לכם להקליד שתים, שלוש או אפילו חמש שאילתות בזו אחר זו?).
לכן, המטרה העיקרית של RankBrain הוא לפתח את היכולות של גוגל בהבנה של שפה אנושית. לצעד הזה יהיו שני כמה יתרונות משמעותיים:
1.התוצאות יהיו מדויקות יותר וכבר לא יהיה צריך לחפור בתוך התוצאות כדי למצוא את העמוד שבאמת עונה על מה שחיפשנו.
2.הגולש יוכל להשתמש בהרבה פחות שאילתות ולא יצטרך לנסח אותן מחדש.
3.גוגל יוכל להתמודד טוב יותר עם שאילתות שמעולם לא נשאלו בעבר (בערך כ-15% מכלל כל השאילתות על פי גוגל).
כיצד פועל RankBrain
סביר מאוד להניח שהעקרונות שעל פיהם פועל RankBrain הם מורכבים למדי, אבל אחד הכלים בהם הוא משתמש נקרא “גרף הידע”. גרף הידע אוסף מידע על כל דבר שאפשר לחשוב עליו ומקטלג אותו בהתאם. אם חיפשתם סרט, שם של דמות, שחקן, מושג כלשהו או מאורע היסטורי, בוודאי יצא לכם לראות תיבה שבה מרוכזים נתונים אודות מה שחיפשתם. זהו בדיוק אותו גרף ידע שכנראה מהווה חלק בלתי נפרד מ-RankBrain וחוסך לעובדים של גוגל אינספור שעות של עבודה ידנית.
יחד עם זאת, כן ידוע שגרסאות חדשות של RankBrain (בין אם השינויים הם ידניים ובין אם חלק מלימוד המכונה שלו) לא מתעדכנות באופן אוטומטי, אלא נבדקות במצב “יבש” לפני שהן מועלות לאוויר. זה אולי נשמע לא יעיל במיוחד, אבל עם יותר משלוש מיליארד שאילתות שגוגל נאלץ להתמודד איתן כל יום, גם לשינוי קטן עשוית להיות השלכות עצומות…
האם אפשר לראות איך RankBrain עובד בפועל?
יש לא מעט שאילתות שיכולות לתת לנו מושג כיצד RankBrain פועל, אבל היכולות שלו יכולות להשתנות בצורה רבה בין שפה לשפה. בעברית הוא כנראה פועל על שאילתות פשוטות יחסית. אם תחפשו למשל “חניבעל לקטר שחקן”, תקבלו את כל השחקנים שגילמו את הדמות בסרטים השונים. בנוסף, תקבלו מידע כללי על הדמות עצמה (שנלקח מויקיפדיה). למידע נוסף קיראו על שיווק דיגיטלי באמצעות תוכן.
מה RankBrain אומר מבחינת קידום אתרים?
מבחינת קידום אתרים, יש ל-RankBrain כמה משמעויות חשובות:
1.אתרים שאוספים מידע או מציגים מידע עשויים לספוג ירידה בתנועה מכיוון שהגולשים יוכלו למצוא את התשובות ישירות בגוגל.
2.מתן מידע מדויק לגולשים שיתבסס על מספר מקורות כבר לא יהיה מספיק, ואתר שירצה להופיע בתוצאות במקום גבוה יצטרך גם לספר תובנות נוספות ודברים שאי אפשר בהכרח להבין רק בין השורות.
3.גם הקפדה על שפה עשירה ומבנה תחבירי נכון יהיו כנראה חשובים מאוד, לפחות בשפות פופולאריות כמו אנגלית, צרפתית גרמנית וכו’.