עד סוף העשור הקודם, ערוץ הקידום המרכזי ברשת היה קידום אורגני. לכן, רוב מי שרצה לעקוב אחרי המתחרים שלו, היה בודק על אילו מילות מפתח הוא מדורג בגוגל (היום לא נדבר על זה, אבל חשוב לדעת שיש עדיין לא מעט דרכים לעשות זאת).
ברגע שהרשתות החברתיות והמודעות הממומנות לאיסוף לידים נכנסו עמוק יותר לתמונה, כל זה נעשה הרבה יותר מסובך : לא תמיד יש לנו יכולת לבדוק את כל הפעילות שהמתחרים שלנו מבצעים ברשת, וגם אם כן, קשה מאוד למדוד אותה מבחינה כמותית.
יחד עם זאת, באמצעות כמה שיטות יצירתיות, אפשר לשפר את המצב. כל הדרכים שנציג מיד הן חוקיות לחלוטין ולא מעורבות בהן מעקפים או האקינג).
לעשות לייק למתחרים שלכם
למה לעשות לייק דווקא למתחרים שלכם? דבר ראשון, ככה תוכלו לראות מה הם מפרסמים בצורה אורגנית בלי לבקר כל פעם בדף שלהם. דבר שני, ככל שתעשו לייקים ליותר מהם, כך תקבלו יותר מודעות ממומנות בתוך הפיד שלכם שיראו לכם אילו קמפיינים הם מריצים.
כמובן שזה יכול להיות לפעמיים מעצבן, במיוחד כשאין ממש דרך לפתוח עוד פרופיל ייעודי בשביל זה (פייסבוק בדרך כלל מוחקת פרופילים כפולים), אבל בתור כלי מעקב, הוא מצוין.
לחפש את השם שלכם בוורסיות שונות בגוגל
אם אתם גדולים מספיק, סביר להניח שלפחות אחד מן המתחרים שלכם הכניס את השם שלכם לרשימת מילות המפתח בקמפיינים הממומנים שלו. אמנם אסור לו להשתמש בשם שלכם בתוך המודעה שלו, אבל הוא בהחלט יכול להופיע מעל האתר שלכם אם הוא ממוקם בתוך התוצאות האורגניות.
הדבר החשוב כאן הוא לבדוק את עמוד הנחיתה שלו, לראות מה הוא מציע ואיפה הוא מנסה להיות טוב יותר מכם. עכשיו המטרה היא “להחזיר לו” באותו המטבע.
חשוב לזכור שגם בחיפושים זהים, גוגל עשוי להחזיר תוצאות ממומנות שונות, ולכן אפשר להריץ את השאילתות מדי כמה ימים (אם תריצו יותר מדי שאילתות בבת אחת, גוגל עשוי לחסום אתכם זמנית).
אגב, יש גם מתחרים שמשתמשים בשיטות קצת יותר מלוכלכות, ושמים את השם שלכם באתר שלהם, כך שהוא יופיע בתוצאות האורגניות. על מנת לעקוב אחרי כאלו מתחרים, אתם יכולים לחפש את השם שלכם ולהוסיף בסוף את האופרטור –site: ולאחר מכן את שם הדומיין שלכם.
זה למשל מה שרואים בין היתר אם מחפשים את האתר טורק מחוץ לדומיין שלו. בכוונה לקחנו את אתרי הכתוביות כי יש ביניהם תחרות עזה ולא מעט טריקים מלוכלכים :
אם אתם מנהלים את המוניטין שלכם נכון, אמורות להיות יותר תוצאות שלכם מאתרים חיצונים, דפי פייסבוק וכו’, אבל לפעמיים המתחרים מסוגלים לעקוף אתכם, ואז תצטרכו להשקיע יותר בפרסום חיצוני.
גוגל אלטרס
גוגל אלרטס יעזור לכם לעקוב אחרי כל אזכור חדש של המתחרים שלכם (שם חברה, שם של אדם וכך הלאה). אתם יכולים לבחור את סוג ההתראה ואת התדירות של השליחה. בואו נגיד שיש לי מתחרה צמוד בשם “סופר לידים” :
אתם יכולים גם לראות את הפיד שיתקבל למטה כדי לוודא שהוא באמת מחזיר תוצאות רלוונטיות.
כלי אזכורים חיצוניים
יש המון כלי אזכורים חיצוניים שמיועדים גם לפלטפורמות חברתיות ויכולות לעקוב אחרי ציוצים, פוסטים ציבורים בפייסבוק וכך הלאה. בין המפורסמים שבהם MediaToolkit ו – Buzzsomo. כך תוכלו לעקוב אחרי אזכורים של המותגים שמתחרים בכם או אחרי אזכורים שלכם על ידי אנשים ועסקים אחרים.
מעקב אחרי מילות המפתח בפרסום הממומן
מעקב אחרי מילות מפתח ממומנות הוא קצת יותר מורכב, אבל גם בשבילו יש כלי מצוין ומאוד ידוע בשם SEMRush. הכלי עמוס וגדוש בתכונות, ולכן צריך ללמוד בדיוק איך להשתמש בו, אך מרגע שעושים זאת, הוא סופר אפקטיבי ויכול לעקוב לא רק אחרי מילות מפתח ומודעות ממומנות, אלא גם אחרי מודעות מדיה אחרות כמו למשל באנרים.
מעקב אחרי רשתות של מתחרים
המתחרים המתוחכמים יחסית מפזרים את האתרים שלהם בין חברות אחסון שונות ולפעמיים גם כתובות IP שונות אצל אותו הספק, אבל יש גם הרבה כאלו שלא עושים זאת, ואפשר למצוא אתרים נוספים ששייכים להם באמצעות כלי פשוט מאוד לשימוש בשם SpyOnWeb. למעשה, על מנת לקבל תוצאות מדויקות יותר (לפעמיים יש כמה אתרים שונים על אותו IP בגלל אחסון שיתופי), אפשר להזין גם קוד מעקב של Analytics, קוד אדסנס או פשוט את שם הדומיין.
אם למשל נחפש את האתר של הארץ, נראה שאתרים אחרים שמרוויחים מאדסנס ושייכים לאותו החשבון הם עכבר העיר ודה מרקר (אם אתר החליף דומיינים, סביר להניח שהוא יופיע על כולם).
ניתוח תנועה ומדדים בתוך האתר
כלים לניתוח תנועה מאפשרים לנו לקבל הערכה לגבי נפח התנועה שאתרים מתחרים מקבלים ואפילו לחלק אותה למקורות ולקבל מושג על הזמן הממוצע בו המבקרים היו באתר ואחוז הנטישה שלהם.
הכלים המרכזיים בתחום הם SimilarWeb הכחול לבן ואלקסה הוותיק. אלקסה יכול להיות קצת מעצבן מכיוון שהוא מתבסס בעיקר על המדד שלו (Alexa Rank) וצריך לשלם בשביל לקבל הערכת תנועה במספרים.
הנה תמונה מסימלרווב. שימו לב שהמספרים הם עבור חודשים שלמים.
מעקב אחרי אפילייטס
אם אתם מציעים תכנית שותפים למוצרים שאתם מוכרים, אתם בוודאי יודעים שיש לא מעט שותפים שינסו לתחמן אתכם ולהביא לכם לידיים לא חוקיים (על פי המדיניות שקבעתם). חלק מהם עשויים להיות אפילו המתחרים שלכם שרוצים לפגוע בכם.
עם The Search Monitor אתם יכולים לדעת בדיוק כיצד השותפים שלכם מטמיעים את הקישורים או הבאנרים שלכם והאם הם מפרים את כללי התכנית.
השרות יכול גם למצוא מתי המתחרים שלכם משתמשים בשם המותג שלכם במודעות עצמן ואפילו לעזור לכם לדווח על כך לגוגל או לרשתות פרסום אחרות.
החיסרון של השרות הוא המחיר שלו שמתחיל ב-299$ דולר לתכנית הבסיסית ביותר. כמו כן, אין חשבון לייט או חשבון מוגבל בזמן להתנסות.