מקצועות השיווק באינטרנט (“שיווק דיגיטאלי”) נחשבים כיום למקצועות מבוקשים מאוד, בעיקר בשל העובדה שחסם הכניסה אליהם נמוך יחסית (לעיתים מספיק תואר ראשון כללי) וגם מי שלא מעוניין ללמוד אותם באופן עצמאי, יכול לבחור מבין עשרות קורסים שונים שמוצעים במגוון של בתי ספר ומכללות.
רשימת המקצועות הללו היא ארוכה מאוד, למשל
- מנהלי מדיה חברתית
- מקדמי אתרים
- מנהלי קמפיינים ממומנים (הן בפייסבוק והן בגוגל אדוורדס)
- מנהלי לקוחות ופרויקטים בתחום
- כותבי תוכן ומנהלי תוכן
- אנשי יח”צ בדגש על פלטפורמות דיגיטאליות
- מומחי אנליזה אשר עובדים בצמוד עם אנשי השיווק
- מומחי שיווק בווידאו – תחום מתפתח מאוד שדורש לא רק יכולת שיווק, אלא גם יכולות טכניות גבוהות
- מנהלי רשתות שותפים ורכישת מדיה
הבעיה היא שכאשר חסמי הכניסה הם נמוכים, קשה גם לדעת מה נחשב לשכר סביר ואין שום ארגונים מקצועיים בתחום. מעבר לכך, קשה להגדיר את התפקידים השונים ואת תחומי האחריות שלהם, במיוחד כאשר יש לא מעט משווקים שמחזיקים בכמה כובעים שונים. בנוסף לכל זה, חילופי התפקידים הם מהירים מאוד זה ולא אחת קורה שהמועמדים נאלצים להתפשר על משרות חלקיות או זמניות במקום עובדים קבועים שיצאו לחופש.
מבטיחים לכם שכר דו ספרתי ? כדאי שתקראו
הבטחה לשכר דו ספרתי באלפי שקלים צריך לעורר חשד כאשר מספר שנות הניסיונות הדרושות הוא נמוך במיוחד או כאשר מדובר בעבודות לסטודנטים ולפעמיים אפילו חיילים משוחררים. צריך להבין שגם מי שמגיע עם ניסיון מוכח, הצלחות והמלצות לא ירוויח סכומים כאלו עם מספר שנות ניסיון כל כך נמוך…
בדרך כלל, או שהסכום מוגזם לחלוטין (כמו בדוגמה למעלה) או שמדובר בשכר שכבר כולל בתוכו בונוסים על בסיס הצלחות, ממש כמו שחברות המכירות בחו”ל (בעגלות) מבטיחות לכם שכר פנומנאלי, אבל שוכחות להגיד לכם שתצטרכו לעבוד 12 שעות ביום ובימים מסוימים לא תראו שקל…
לא כל מקצועות השיווק נולדו שווים
גם בתוך עולם השיווק באינטרנט יש מספר קבוצות עיקריות של מקצועות שונים : הקבוצה הראשונה מורכבת ממקצועות שחסם הכניסה אליהם הוא נמוך במיוחד – לדוגמה , ניהול מדיה חברתית, כתיבת תוכן לצורך קידום (שרוב הגולשים לא אמורים לקרוא אותו בלא הכי…), הזנת תוכן וכך הלאה… לעומת זאת, מקצועות כמו מנהלי קמפיינים (PPC), מקדמי אתרים אורגניים וכו’ הם מקצועות נחשבים יותר שלא מאפיינים את התחום בכללותו למרות שהשם שלהם יצא למרחקים.
הסיבה לכך היא שמדובר במקצועות שדורשים ניסיון מעשי ואליהם הולך החלק הארי של תקציב הלקוח, כך שרוב המנהלים לא יפקידו את התקציבים הגדולים של הלקוחות שלהם בידי מי שלא הוכיח את עצמו עדיין.
נשים מול גברים
למרות שמקצועות השיווק באינטרנט נחשבים לתחומים חדשניים שלא מצייתים בהכרח לחוקים של העולם הישן, מסתבר שגם כאן קיימת אפליה סמויה בין נשים לגברים וישנם פערים משמעותיים שיכולים להגיע לאלפי שקלים בחודש. החדשות הטובות הן שכיום אחוז הנשים בתעשייה כמעט משתווה לזה של הגברים, ולכן בהחלט ייתכן שנראה שיפור בתחום זה בעתיד.
קורסים ותארים
באופן פרדוקסלי, מסתבר שדווקא מי שעבר קורסים עשוי לקבל שכר נמוך יותר מכיוון שהמעסיקים תופסים אותו כחסר ניסיון לעומת מי שהגיע “מהשטח”. לכן, ההמלצה היא להדגיש את הניסיון המקצועי שנצבר במסגרת הסטאז’ או ההתנסות המעשית, משהו שקיים כיום כמעט בכל קורס שמכבד את עצמו.
כמו כן, למרות שאין יתרון משמעותי לבעלי תואר ראשון מבחינת שכר, מסתבר שתואר שני יכול דווקא להעלות את השכר ביותר מ – 2,000 ₪.
טבלאות שכר
כמו בכל תחום בשוק התעסוקה, גם בתחום השיווק באינטרנט יש טבלאות שכר, רק שכאן הן מתחבאות לפעמיים תחת טבלאות השיווק והפרסום הכלליות ואפילו בתוך טבלאות ההייטק. לכן, הכי טוב לחפש את המקצוע שאתם מחפשים יחד עם הביטוי “טבלאות שכר” בגוגל. הנה למשל הנתונים מאתר All Jobs :
כמובן שצריך לבדוק שטבלאות השכר האלו מעודכנות וכדאי להשוות בין כמה מקורות שונים. אם תשלבו את המידע הזה עם הפקטורים שהצגנו קודם, תוכלו לקבל תמונת מצב מדויקות יותר על השכר הריאלי אותו תוכלו להרוויח ולהגיע מוכנים יותר לריאיון העבודה.
לא להיות עם קוצים בישבן
מסתבר שלא מעט עובדים פוטנציאלים פוגעים בעצמם כאשר הם קופצים מחברה לחברה במהירות. נתונים אודות דור ה – Y מראים שתקופת העבודה הממוצעת באותו התפקיד היא פחות משנתיים. נכון, תמיד יש סיכוי שעובדים מוכשרים במיוחד ייחטפו על ידי חברות מתחרות, אבל אי אפשר לדעת כמה אותו עובד היה מרוויח במידה והיה מטפס במעלה סולם התפקידים בחברה הנוכחית ממנה הוא עובר או רוצה לעבור.
סקטורים שונים
לסיום, יש כמה סקטורים בהם השכר גבוה יותר באופן משמעותי מכיוון שרמת התחרותיות היא גבוהה מאוד והרווחים בהתאם. זהו למשל המצב בתחום ההימורים החוקיים באינטרנט (רוב החברות בתחום מתרכזות בשוק האירופאי, שם הרגולציה היא הרבה פחות מחמירה ואין לובי חזק מצד בתי הקזינו המסורתיים). סקטורים נוספים הם בתחום האופציות הבינריות והפורקס. אחת הסיבות לכך היא שהשכר בחברות האלו הוא גבוה יותר היא שבדרך כלל מדובר בחברות שמשווקות את עצמן ויש להן מחלקות פנימיות (In House) שמיועדות לכך, זאת בניגוד לחברות שיווק רגילות שבדרך כלל עובדות עבור לקוחות חיצונים.