שיווק שותפים הוא אחד המודלים הוותיקים ביותר להכנסה דרך רשת האינטרנט, ולמרבה הפלא הוא עדיין מצליח להיות רלוונטי בעולם המתקדם ורווי ערוצי הפרסום של היום.
העיקרון של שיווק שותפים (Affiliates) הוא פשוט יחסית : כשיש כל כך הרבה גולשים ואתרים ברשת, בסופו של דבר יש גבול לכמה קהל אפשר להגיע (אלא אם כן יש לכם תקציב שיווק של עשרות אלפי דולרים). אחד הפתרונות היותר יעילים הוא להפיץ את הסחורה שמעוניינים למכור דרך שותפים שמפרסמים אותה בשביל המפרסמים ומקבלים עמלה על כל מי שמגיע אליכם או רוכש מוצר. אם תרצו, מדובר במכונת לידים אוטומטית שפועלת בשבילכם נונ-סטופ.
כאמור, מדובר במודל וותיק מאוד, ובהתחלה רוב השותפים היו מפנים את הגולשים להצעות מכירה דרך אתרי אינטרנט פשוטים באמצעות קישורים עם מזהה ייחודי שהיה מקשר אותם למכירה הספציפית ונותן להם עמלה כאשר התנאים היו מתקיימים. כיום כמובן שלא מדובר רק באתרים מן המניין, ואפשר להפיץ קישורים כאלו גם דרך רשתות חברתיות, יו-טיוב, הודעות דואר אלקטרוני וכל מה שרוצים בעצם, כולל מודעות ממומנות.
שתים מהזירות היותר פופולאריות כיום לשיווק שותפים הן אמאזון ו-ebay. היתרון המשמעותי הוא שהזיהוי של הקישור עם שותף ספציפי יכול להישאר לכמה ימים או אפילו למוצרים נוספים שהגולש מכניס לעגלה שלו, וכאשר מדובר בשני אתרי הקניות הגדולים בעולם, הפוטנציאל הוא כמעט אינסופי.
איך להגדיל את הסיכוי ששיווק שותפים ישתלם לכם?
בחרו קטגוריה שמעניינת אתכם
קטגוריה שמעניינת אתכם תוכל לעזור לכם ליצור תוכן איכותי וייחודי ולהתברג על מקומות טובים בגוגל או למשוך הרבה לחיצות. בזירות מסוימות יש אחוז גבוה של אתרי ספאם עם טקסטים באיכות נמוכה למדי (לדוגמה, אתרי הימורים או כאלו של תוספי תזונה), ולכן אתם יכולים לנצל זאת. השתדלו גם לתת מידע אמין, הגולשים לא טיפשים והם יזהו אתרים שמנסים למכור להם לוקשים.
תוכן ויזואלי
אין ספק שתוכן ויזואלי ובעיקר סרטוני וידאו באתרים כמו יו-טיוב שולטים היום ברשת. אפשר אמנם להרוויח כסף מצפיות בסרטונים באמצעות תכנית השותפים הפנימית של יו-טיוב, אבל יו-טיוברים רבים מעדיפים לקחת ספונסר ולקשר אליו או להוסיף קישור לתיאור של הסרטון עם הפניה אליו מהסרטון עצמו. דוגמה קלאסית יכולה להיות פתיחה של סמארטפון או ג’אגט חדש אחר (Unboxing) עם צירוף לרכישה שלו באתר גדול. באופן כזה, אחוזי ההמרה מהקישור יכולים לעלות באופן משמעותי.
אם אתם בוחרים בדרך הזו, שימו לב מה אתם יכולים או לא יכולים לעשות על גבי הפלטפורמה. לדוגמה, לא בכל הפלטפורמות ניתן לשים קישור לאתר חיצוני בתוך הסרטון.
תכנון לוח זמנים וסביבת עבודה נכונה
שיווק שותפים יכול להתחיל מתחביב לשעות הפנאי, אבל מהר מאוד הוא יצמח למשהו שאתם עובדים בו בהיקף של חצי משרה או משרה מלאה, ואולי אפילו מהבית. תכננו לעצמכם מסגרת עבודה מתאימה ובנו מראש דוחות שיספקו לכם את כל המידע שאתם צריכים בעזרת כלי האנליזה הפנימיים של מי שמשלם לכם את העמלות (עוד סיבה שעדיף לעבוד עם אתרים גדולים ומוכרים).
שימו לב לתנאים
לכל קמפיין או רשת שותפים (רשת שמאגדת בתוכה מספר גדול של מפרסמים ושותפים) יש תנאים משלה לגבי לידים תקינים או לא תקינים. לא תוכלו למכור לחברה כזו ליד לא תקין כמו ליד שמכריח את הגולש ללחוץ עליו על מנת להגיע לתוכן מסוים. לעיתים אתם חייבים להוסיף גילוי נאות שמדובר בקישור ממומן, אבל אם תקפידו על ניסוח נכון, תוכלו אפילו לנצל זאת לטובתכם ולהגדיל את האמון שהגולשים נותנים בכם.
נסו להגיע למשא ומתן ישירות מול המפרסם
אם אתם פועלים בנישה ספציפית ויש לכם מה להציע, רצוי שתפנו מיוזמתכם למפרסמים גדולים ותנסו להגיע איתם לתנאים טובים יותר מאשר כאלו של רשת שותפים רגילה (זכרו שבסופו של דבר גם היא לוקחת עמלה מסוימת מהמפרסמים שנמצאים במאגר שלה). זה אמנם לא קל ותצטרכו להיות קצת אגרסיביים, אבל ההשקעה הזו יכולה להקפיץ את הרווחים שלכם.
אל תהססו לקנות לידים על מנת למכור לידים
אוקי, אנחנו כמובן לא מדברים כאן על ספסרות בלידים, אלא על קניית לידים בתחום מסוים על מנת ליצור בסיס משתמשים רחב יותר ממנו תוכלו בעתיד למכור לידים למפרסמים. לדוגמה, אם החלטתם להקים פורטל בנושא ניתוחים אסתטיים, תוכלו לקנות לידים כללים למי שרוצה לקבל מידע על התחום (הלידים יכולים להגיע למשל מבאנרים), ולהפיץ קישורים בתור הפורטל שיפנו למכונים בתחום.
כמובן ששם המשחק כאן הוא לקנות בזול ולמכור ביוקר. סביר להניח שבדוגמה למעלה, הלידים שתקנו יהיו זולים יחסית ותהליך האימות עצמו יסתכם במילוי טופס עם רשימת תנאים ומקום להזנת כתובת אלקטרונית / הורדת אפליקציה וכו’ (אתם אפילו לא צריכים שהלידים יהיו ייחודים). לעומת זאת, הקישורים לטיפולים או מוצרים ספציפיים שתמכרו יהיו שווים לכם יותר.
הימנעו מנוסחאות קסם
אי אפשר להדגיש את זה יותר מדי פעמים : הימנעו מנוסחאות קסם שילמדו אתכם איך להרוויח מאלפי שלוש שעות עבודה ביום תוך יומיים. הרשת הישראלית מלאה באתרים מפוקפקים וכל מיני “מומחים” שינסו למכור לכם סיפורי הצלחה. אותם אנשים יודעים כיצד ללחוץ על הנקודות הרגישות והם בדרך כלל גם כריזמטיים להפליא ומצטלמים נהדר בסרטונים…
הכינו לכם סט כלים
מכיוון שרוב השותפים פועלים בעיקר על ידי יצירת תוכן, אתם צריכים להכין לעצמכם סט כלים שיעזור לכם לבחור מהו התוכן שהכי נכון להשקיע בו. יש הרבה כלים כאלו, החל מגוגל טרנדס של גוגל ועד לשירותים מקצועיים כמו למשל HubSpot.
אוסף יעיל של כלים והסברים עליהם בעברית אפשר למצוא בפוסט של Poptin.
בחרו תכנית שותפים שמתגמלת על לחיצות או צפיות
יש לא מעט תוכניות שותפים שלא מתבססות על המרות באופן בלעדי, ובה אתם מקבלים כמה עשרות אגורות על כל מי שלוחץ על המודעה או כאשר היא מגיעה למספר מסוים של צפיות (לרוב לאלף). השיטה הזו לא מתאימה לכל אתר, אבל אם יש לכם הרבה תנועה שממוקדת בנושא מסוים, והמודעות מספיק רלוונטיות זו עשויה להיות תנועה טובה מספיק. אחת הרשתות הכי גדולות היא זו של גוגל שנקראת Adsense.
קחו לכם ליווי
בשביל להקים תשתית טובה, לא מספיק לדעת איך לבנות אתרים עם תוכן מושקע, אלא צריך לדעת כיצד לשווק אותו ולהתאים אותו לרשתות שותפים שונות. אחת הדרכים לעשות זאת היא ללמוד ממי שכבר הגיע מהתחום.