צא’טבוטים הפכו לאחד מכלי השיווק החזקים ביותר כיום ואין ספק שככל שהאינטליגנציה המלאכותית שלהם תשתפר, כך נראה אותם צצים בעוד ועוד מקומות.
מבחינת המשווק הממוצע, כלי יצירת הבוטים הפנימי של פייסבוק הוא אומנם יעיל, אבל הבוטים עצמם לא מתוחכמים ביותר, והחלופה היא לשכור מתכנת ולהשתמש בקוד.
אל הוואקום הזה מיהרו להיכנס שירותים שמציעים בנייה של בוטים באופן וויזואלי ונוח יותר. שניים מהשירותים הפופולאריים ביותר הם ManyChat ו-ChatFuel. מכיוון שיכול להיות שזו הפעם הראשונה שאתם שומעים עליהם, חשוב שתדעו מהם ההבדלים ביניהם.
אז נתחיל
תמחור
החדשות הטובות הן ששני השירותים מציעים המון בחינם ולמעשה את רוב הפונקציות הבסיסיות. התשלום בתוכניות הפרימיום מסתמך על מספר האנשים שנרשמו לבוט ולא בהכרח על מספר האנשים שתקשרו עם הבוט, וכך הוא שהמגבלה הזו לא תמיד רלוונטית למי שמשתמש בבוט בעיקר כדי לסגור לידים או מכירות.
עם זאת, באופן כללי התמחור של Manychat הוא גמיש יותר ומעט זול יותר. תכונות בולטות בחשבון הפרו הן סגמנטציה של קהלים וחיבור למודעות פייסבוק, A/B Testing וחיבור עם מערכות קשרי לקוחות ורשימות תפוצה. ChatFuel גם כן מציע חיבור עם Facebook וקהלים מותאמים, וחשוב יותר מכך, הסרת הלוגו של שלו כדי שהבוט ייראה מקצועי יותר. בתוכנית היקרה ביותר יש תמיכה טכנית נרחבת ושימוש במנהלי חשבונות.
ממשק ואופן הזרימה של הבנייה
ManyChat מאפשר לבנות את הבוט באופן פשוט יחסית במעין תרשים זרימה או ספר “בחר את ההרפתקה שלך” בו אתם בוחרים את הנתיב של הבוט באמצעות חיבור של שאלות לתשובות. ישנה גם אפשרות לראות את כל התהליך ממעוף הציפור, אם כי הוא עשוי לעייף אתכם אם כבר הרכבתם בוט מסובך יחסית.
אפשר ליצור בוט בסיסי מאוד בערך ב-23 דקות.
לעומת זאת, ב-Chatfuel העריכה היא נוקשה יותר. בעיקרון ישנם כרטיסים, בלוקים וקבוצות. בכרטיסים מנהלים את ההודעות עצמן וכל המדיה שנלווית אליהן. כמה כרטיסים מהווים בלוק וכמה בלוקים מהווים קבוצה.
המשמעות היא שלמרות שהממשק של ChatFuel מעט פחות אינטואיטיבי, בסופו של דבר קל יותר לארגן בוטים מורכבים יותר שיש בהם מספר גדול יותר של מסכים. מנגד, המעקב אחרי כל תהליך הזרימה אינו תמיד כה פשוט, במיוחד כשאין את האפשרות לראות את הכול ממעוף הציפור.
קרדיט: ThinkTutive (לסרטון המלא)
חשוב לציין ששני השירותים תומכים בהוספת משתנים מותאמים אישית על פי המידע שפייסבוק צברה על המשתמש.
תבניות
צ’ט בוט בסיס אומנם אפשר לתכנן בחצי שעה, אבל בוט מורכב דורש הרבה יותר מזה ולכן הרבה פעמיים פשוט נעזרים בתבניות. ל-Manychat אין הרבה תבניות מוכנות ולכן תצטרכו לחפש אותן מחוץ לו. לעומת זאת, ב-Chatfuel יש הרבה יותר תבניות שאפשר להשתמש בהן לצרכים שונים כגון כאלו שמעודדים משתמשים להפוך למנויים.
כמובן שצריך לזכור שהתבניות האלו הן באנגלית, לכן אפילו אם תעשו בהן שימוש, עדיין תצטרכו לבצע תרגום של הטקסט.
אינטגרציות עם שירותים אחרים ואפשרויות תשלום בתוך הבוט
ל-Manychat אין הרחבות של ממש ומה שאתם רואים באפשרויות בתוך הממשק זה מה שפחות או יותר יש… עם זאת, יש כלי מפתחים הדורשים להתעסק עם קוד ומאפשרים להעביר את המידע שנאסף באמצעות הבוטים אל רשימות תפוצה או מאגרי נתונים חיצוניים אחרים
ל-Chatfuel יש בערך 15 הרחבות והחשובות ביותר מאפשרות לווידאו או אודיו להתנגן ישירות בהודעות מן הבוט. עם זאת, יש לשירות ממשק API שפועל בפורמט JSON. מבחינת היכולות שלו, הוא דומה לאלו של Manychat.
Chatfuel מסוגל לקלוט תשלומים תוך כדי השיחה עם הבוט, אבל רק דרך Facebook Payments, שזמינים כיום רק בארה”ב. יש גם תמיכה ב-Stripe Payments, אבל גם כאן ישראלים לא יכולים להשתמש בשירות. תמיכה ב-PayPal אפשרית דרך צד שלישי.
Manychat תומך גם ב-PayPal עבור חשבונות עסקיים וזה פלוס לא רע.
אבל גם אם אין לכם שום כוונה להתחיל להתעסק עם קוד, החדשות הטובות הן שכלי האוטומציה זאפייר תומך בשני השירותים ולכן כדאי פחות להסתמך על האינטגרציות הפנימיות שלהם. אחת מהאוטומציות היותר מתבקשות היא להעביר מנויים בין הבוט לבין רשימות התפוצה שלכם או ההפך.
כלי שיווק וצמיחה (Growth Tools)
אולי אחת הקטגוריות החשובות ביותר שלא תמיד מתייחסים אליה. שום בוט לא יהיה שווה הרבה אם אתם לא יכולים להשתמש בו בעמודי נחיתה או אמצעים שיווקיים אחרים. שני השירותים אומנם תומכים בבוטים לפייסבוק כמובן, אבל זה לא תמיד מספיק.
לשני הכלים יש טריגרים שאפשר לשים באתרים ומציגים את הבוט בהתאם לתנאים מסוימים (כמו Poptin). כמו כן, אצל שניהם יש הרחבה לעמודי פייסבוק שמקפיצה את הבוט כמשתמש מגיב על פוסטים מסוימים.
ל-Manychat יש עוד שתי אפשרויות בולטות בתשלום (בתמונה): אחת מפעילה את הצ’אטבוט בהתאם לאינטגרציה עם מודעות פייסבוק ואחת שמייצרת סוג של קוד QR שמתחיל בשיחה עם הבוט בפייסבוק…
ניתוח שפה טבעית (NLP) ומענה אנושי
“בוטים חכמים” יכולים גם להגיב למצבים לא צפויים כמו למשל ניהול שיחה פתוחה עם המשתמש. ל-Manychat אין ממש יכולת כזו נכון להיום (להוציא אינטגרציות חיצוניות עם כלים כמו Janis) , אבל כן אפשר ליצור רשימה של מילות מפתח שיקפיצו תגובות מסוימות.
בפועל זו יכולה להיות משימה מתישה וגם עשויים להיווצר מצבים שבהם המשתמש מתכוון למשהו אחד והבוט מתייחס למשהו אחר לגמרי…
ה-NLP של Chatfuel לא הרבה יותר מתקדם, אבל הוא אוטומטי למחצה ומסתמך על מילים דומות, וכך אפשר להקליד רשימות קצרות יותר של מילים (בתמונה)
כאשר מדובר על מעבר לנציג אנושי, שני השירותים תומכים בכך, לא מפתיע מאוד בלהתחשב בעובדה שזו תכונה שדי קל ליישם… ל-Manychat יש אפשרות להעביר את השיחה לממשק משלה (בצד של הנציג). ב-Chatfuel השיחה מתבצעת דרך המסנג’ר של פייסבוק.
קרדיט לתמונה: Zapier Blog
תמיכה טכנית
גם אם אתם לא מנויים לתוכניות הפרמיום, לשני השירותים יש מאגרי ידע ותיעוד ואופציה לפתוח פניות (“כרטיסים”) לתמיכה. מאגר הידע של Manychat מפורט יותר, אבל לפעמיים קשה למצוא בו את הידיים והרגליים. האופציה לסרטונים יכולה לעזור אם יש לכם סבלנות לצפות בכולם…
Chatfuel ידידותי יותר בקטע הזה, ויש לכך חשיבות גדולה למדי מכיוון שהוא דווקא השירות המעט פחות אינטואיטיבי.
לסיכום – במי לבחור?
Manychat מתאים יותר למי שרק מתחיל עם כל עניין יצירת הבוטים בהתאמה אישית. הוא לרוב ידידותי יותר. מנגד, הממשק הזה יכול דווקא להגביל אתכם בבניית בוטים מורכבים יותר, במיוחד כאשר ה-AI של הבוט עדיין לא מרשים מאוד.
כאשר מביאים בחשבון ש-Chatfuel הוא גם מעט יקר יותר, המסקנה היא שלרוב המשתמשים כדאי להתחיל עם Manychat ולראות האם הוא עונה על הדרישות שלהם או לא. אם יש לכם מתכנת שאתם מעסיקים על בסיס קבוע בריטיינר, אתם תמיד יכולים לגשת ל-API ולכן אל תוותרו כל כך מהר על שירות אחד לעומת השני.
בנוסף לכך, שני השירותים מוסיפים תכונות חדשות כל הזמן ולכן שווה לעקוב אחרי הבלוגים שלהם או עמודי הפייסבוק כדי לדעת אילו אפשרויות חדשות אתם יכולים לנצל.