איך נתכונן לעידן האינטרנט של הדברים?

בניגוד להרבה באז וורדס  שאנחנו בעיקר שומעים עליהן, האינטרנט של הדברים (IoT) הוא משהו שקורה ממש עכשיו : יותר ויותר מכשירים ביתיים מציעים גישה כזו או אחרת לאינטרנט וגם הרמקולים האלחוטיים עשו קאמבק ענקי הודות לסייענים הדיגיטליים.

בניגוד למסכים שאנחנו רגילים אליהם עד כה, האינטראקציות אותן אנחנו מבצעים ונבצע עם האינטרנט של הדברים הן לא בהכרח ויזואליות ואפילו אפליקציה כמו Waze מסתמכת בעיקר על חיווי קולי ומונעת אינטראקציה ישירה אתה כאשר אנחנו באמצע הנהיגה  (יש בה אמנם מודעות, אך חלק מהן מופיעות רק כשאנחנו עומדים).

לחשוב בתוך הקופסה

הגישה החדשה הזו לקבלת מידע מחייבת גם את המפרסמים והמשווקים לחשוב איך להגיע אל הצרכנים בדרכים חדשות באמצעות שלל המכשירים והשירותים החדשים שמתבססים על חיבור קבוע לרשת. לדוגמה, חלק משירותי הסטרימינג המוזיקליים מציעים גרסאות לייט עם פרסומות בין השירים וחסויות בתוך פודקאסטים או סרטונים ביו-טיוב שניתן להאזין להם נפוצים כבר שנים רבות.

החדשות הטובות הן שלמפרסמים וחברות יש יכולת לדלות מידע על הרגלי השימוש של הצרכנים והאינטראקציות שונות באופן טוב יותר מאי פעם. אמנם צריך לקחת בחשבון גם את החשש של הצרכנים מפני חדירה לפרטיות, במיוחד לאור הפרשיות האחרונות, אבל סביר להניח שהרבה מהם יסכימו לספק מידע תמורת התאמת המוצרים לחוויה האישית שלהם וקבלת הצעות ייחודיות לרכישה או שדרוגים לתכונות קיימות.

רק לשם ההשוואה, אפילו האלגוריתם הבסיסי של אמזון עדיין מוגבל יחסית ומספק המלצות על סמך מוצרים שקנינו בעבר, אבל  במקרים רבים אין לו יכולת לדעת איך בדיוק אנחנו משתמשים באותם מוצרים. אבל לא צריך לדאוג יותר מדי לאמאזון, שכבר מציעה כפתורים חכמים למכונת הכביסה שדואגים להזמין עבורנו את אבקת הכביסה האהובה עלינו…

הבגד עושה את האדם

כיום אמנם מדובר באפשרויות מוגבלות למדי, אבל בעתיד הלא רחוק יכול מאוד להיות שאפילו בגדים ואביזרים שאותם נלבש או נענוד ילמדו על הרגלי השימוש שלנו. חשבו כמה זה יהיה נוח ללכת לחנות בגדים ולקבל הצעה לרכישת בגד שתואם את אופן הלבוש שלנו, גם את הוויזואליים (צבעים ודוגמאות) וגם את הפרקטיים (האם אנחנו אוהבים להתכסות בשכבות על גבי שכבות או שאולי דווקא ללבוש קצר גם בימים קרים?).

למעשה, אם חושבים על זה, מדובר בעולם חדש לחלוטין של שיווק, כאשר לחברות בעלות הטכנולוגיה המתקדמת ביותר יש את היכולת למכור שירותי פרסום מותאמים אישית ליצרנים השונים גם בעולם המוחשי ולא רק ברשת הקלאסית המוכרת לנו או האפליקציות שרצות בתוכה.

מהבחינה הזו, ייתכן שנמשיך לראות את השליטה של חברות כגון גוגל, פייסבוק ואפל שמשכילות לחבר בין עולמות התוכן והטכנולוגיה, אבל סביר להניח שאפילו הן יצטרכו להיעזר בפיתוחים חדשנים ומהפכניים על מנת להגשים את המטרות שלהן, פיתוחים שסביר להניח שיגיעו מחברות סטארט-אפ או חברות כגון אינטל וקוואלקום.

לדוגמה, גוגל יכולה ליצור עוד עשרות גרסאות של Google Glass – אבל סביר להניח שבשלב מסוים היא תצטרך להמציא שבב מספיק קומפקטי שיהיה ניתן לשלב אותי גם במשקפי שמש רגילות אם היא תרצה שהטכנולוגיה הזו תגיע אל כל אחד מאתנו ולא רק אל חובבי טכנולוגיה מושבעים.

עולם ה – Creative  עובר מהפכה

הפרסום ברשת כבר מזמן לא מוגבל רק לכמה שורת טקסט בצבע עם קישור לאתרים, ולכן גם בעולם של האינטרנט של הדברים, למעצבים ואנשי הקריאטיב יהיה תפקיד חשוב מאוד בהעלאת אחוז המכירות והמרה של לקוח קיים ללקוח חוזר.

לכן, אין ספק שאלמנטים כמו קריאה לפעולה יהיו חשובים יותר מאי פעם ויהיה צורך לחשוב על דרכים יותר ויותר יצירתיות איך להתאים אותן לכל צרכן וצרכן. למשל, חשבו על חברת ביגוד שתציג אותנו לבושים בקולקציה החדשה שלה בתוך "תמונת הגיבור" (Hero Image) הבולטת בהצעת המכירה שלה…

אפשר אפילו ללכת צעד אחד נוסף קדימה, לדוגמה, להתאים את הצבעים השולטים בעמוד הנחיתה ואולי אפילו את הפונט לאלו שאהובים על המשתמש, כך שבאופן תת מודע, הוא גם יתחבר אליה מבחינה רגשית.

שאלות אתיות נוספות

כפי שציינו בתחילה, סביר להניח שלצרכנים לא תהיה בעיה לספק מידע ליצרנים מהם הם קונים על מנת לשפר את חווית השימוש שלהם ולתרום לפיתוח מוצרים טובים יותר, אבל בכל הקשור לגישה של מפרסמים חיצוניים וחברות השיווק למידע הזו, כבר מדובר בנושא נפיץ הרבה יותר : יותר ויותר מדינות וגופים בינלאומיים מטילים מגבלות מחמירות על האופן בו חברות מסוגלות לדלות מידע אישי על הצרכנים ולהעביר אותו ביניהן.

לדוגמה, ישנו הבדל עצום בין דליית מידע מהיסטורית החיפוש שלנו לבין דליית מידע אינטימי ופרטי הרבה יותר כמו הבגדים שאנחנו לובשים או מה שנמצא אצלנו במקרר. מצד שני, הרבה אנשים כבר התרגלו לשתף את המיקום הפיזי שלהם על מנת לקבל הצעות מותאמות אישית ולחסוך לעצמם זמן והתלבטות, כך שעדיין יש הרבה מקום לאופטימיות.

בנוסף, כפי שראינו ממקרה אמאזון, יכולים להיווצר שיתופי פעולה מפתיעים בין חברות מתחומים שונים לחלוטין כאשר הצרכן עצמו מודע לכך ואפילו מבין שכדאי לו לנצל את האפשרות החדשה.

 

גלילה לראש העמוד