כשעוד ועוד קורסים ו”אנשים שעשו את זה” מבטיחים לקהל הרחב שבאמצעות תוכניות שותפים כאלו ואחרות הוא יוכל להרוויח עשרות אלפי שקלים בחודש, גם המפרסמים עצמם מתחילים לחשוב שלהיכנס לתוכנית כזו כדי להשיג עוד לידים זה עניין של שתי דקות וחצי.
במציאות, הדברים קצת יותר מסובכים, ויש לכך שתי סיבות עיקריות:
1.האם כדאי להפעיל תוכנית שותפים ישירות דרך האתר שלכם באמצעות תוסף או ממשק מותאם אישית, או שאולי להצטרף לפלטפורמה קיימת? זו החלטה חשובה.
- מעבד לצד הטכני, לא משנה מה אתם מוכרים, זה יכול להיות ניתוחים אסתטיים, ייעוץ משכנתאות או הפסקת עישון, בכל המקרים האלו אתם חייבים להבין איך באמת תגרמו ללקוחות פוטנציאלים לפתוח דווקא את הקישור או הטופס שלכם. אל תשכחו שרוב השותפים מפרסמים הרבה יותר ממוצר או שירות אחד באתר שלהם.
מהבחינה הזו, יצירת תוכנית שותפים או הצטרפות לתוכנית שותפים קיימת היא לא פחות מאתגרת מיצירת קמפיין בגוגל או פייסבוק ולעיתים אפילו יותר.
באיזו פלטפורמה לבחור?
האפשרות הראשונה שלכם היא כאמור לבנות ממשק שותפים משל עצמכם. יש אפילו תוספים שיכולים לעשות את זה כמו WP Affiliate.
היתרון בפלטפורמה עצמאית היא שאתם לא משלמים לאף אחד עמלת תיווך וכל עסקה שסגרתם היא שלכם. החיסרון הוא שהפעלת תוכנית שותפים היא לא כמו הפעלת אתר אינטרנט: אם משהו לא פועל כמו שצריך אתם עשויים להפסיד לידים ולהרחיק שותפים שיראו שהתוכנית שלכם לא עובדת. אתם אלו שצריכים בסופו של דבר לספק את כל התמיכה ולפתוח בעיות עם השותפים (בין אם מדובר בעניינים טכניים או אחרים).
אם החלטתם להצטרף לפלטפורמה קיימת, יש לכם מספר יחסית מועט של רשתות בארץ, ולכן אתם צריכים לבדוק לא מעט פרטים לפני שתבחרו אחת, למשל:
- איך נראה האתר של הרשת, האם הוא עדכני? יש לא מעט רשתות שכבר עבר זמנן.
- אילו וכמה מפרסמים עובדים עם הרשת? האם הם מגיעים מסקטורים מגוונים המקבילים לשלכם?
- עד כמה וותיקה הרשת?
- מהי העמלה שהרשת גובה מהמפרסמים? שימו לב לכל האותיות הקטנות.
בחו”ל יש לכם הרבה יותר אפשרויות, אך שימו לב שיהיה לכם יותר קשה למצוא בהן שותפים ישראלים פשוט מכיוון שיש כל כך הרבה שותפים אחרים. מנגד, אם אתם פונים לשוק הבינלאומי, אין לכם ממש בררה אחרת.
בין הרשתות הגדולות בעולם ניתן לציין את CJ Affiliate, ShareASale ו-Impact Radius. ייתרון נוסף הוא שתוכלו למצוא רשתות שותפים ממוקדות כגון תיירות, רפואה, פיננסים וכו’.
מודלים ועמלות
עוד שלב לא פחות חשוב הוא המודל על פיו תבחרו לעבוד. האם תשלמו על כל לחיצה, פעולה או רק מכירה בפועל? כמו כן, האם העמלה מהשותף תהיה קבועה או אחוז מהמכירה? אפשר כמובן גם לשלב בין המודלים. לדוגמה, לשלם עוד עמלה נוספת חוץ מהתשלום הקבוע לכל לחיצה.
חשוב לשים לב: לעיתים תראו את המונח EPC ולא PPC. EPC מתייחס למחיר החציוני הממוצע עבור כל לחיצה כאשר משלמים לשותפים על כל 100 לחיצות.
אפשרות נוספת היא לא לתת עמלה אקסטרא עבור כל מכירה, אלא לתת בונוס עבור סגירה של X מכירות בחודש.
החלק היותר מאתגר הוא לקבוע כמה בדיוק אתם מוכנים לשלם לכל שותף : תשלום גבוה אומנם ייתן לכם יתרון וכנראה יגדיל את מספר השותפים שירצו לעבוד אתכם. מנגד, אם תהיו נדיבים מדי, לא בטוח שהשתתפות ברשת או ההפעלה שלכם ישתלמו.
כדי לקבל את ההחלטה הנכונה להסתמך על נתונים היסטוריים של תקציבי השיווק ונתוני המכירות שלכם בערוצי שיווק דיגיטליים אחרים, ותמיד לעקוב אחרי הביצועים שלכם.
מכיוון שמדובר בצעד כל כך קריטי, לעיתים עדיף להסתייע בגורם מקצועי כמו Be-First.
אורך החיים של העוגייה
אורך החיים של העוגייה קובע כמה זמן בדיוק יינתן קרדיט לשותף ומהי מסגרת הזמן בה עדיין תשלמו לו. זמן עוגייה מאוד קצר אומנם עשוי לחסוך לכם כמה שקלים, אבל ירחיק שותפים שיפחדו להפסיד את המכירה. גם הנתונים מראים שזמן עוגייה קצר לא בהכרח חוסך לכם כסף מכיוון שרוב המכירות (יותר מ-93%!) מתבצעות בזמן יחסית קצר מאז שהלקוח נחשף אליכם לראשונה.
לסיכום, עדיף שזמן העוגייה המינימלי יהיה לפחות 30 יום, אבל אל תפחדו להאריך אותו אפילו יותר אם אתם רוצים לגייס עוד שותפים.
תנאים
לא כל המפרסמים מודעים לכך שהם יכולים לקבוע את ערוצי המכירה והתנאים עבור השותפים. לדוגמה, יכול להיות שאתם אומנם מוכרים אלכוהול, אבל לא תרצו שהמוצרים שלכם יתפרסמו באתרים מיניים.
דוגמה אחרת: לעיתים תרצו לקבל רק שותפים שיש להם אתר על מנת שהם יצטרכו לשים את הקישור שלכם בקונטקסט המתאים ולא סתם לפזר קישורים לכל עבר. זאת במטרה שתקבלו תנועה איכותית יותר ותגדילו את אחוזי ההמרות (במיוחד אם אתם משלמים פר לחיצה).
דוגמה נוספת: ייתכן שתרצו לאפשר פרסום באמצעות פופאפ לגולשים רלוונטיים, אך לא תרצו לאפשר פרסום “Popunder” אגרסיבי יותר. פרסום כזה למעשה פותח חלון דפדפן נוסף שהמשתמש רואה אותו רק כאשר הוא סוגר את החלון הנוכחי. לכן הגולש לא תמיד עושה את ההקשר בין האתר שהוא סגר כרגע לבין הפרסום שלכם שמופיע לו על המסך…
בצילום מסך אפשר לראות שתי הגבלות: (יש עוד הגבלות שלא מופיעות בצילום מפאת חוסר מקום):
- לא ניתן לשלב מילות מפתח של שם המותג בקידום ממומן במנועי חיפוש (SEM)
- לא ניתן לקשר ישירות לאתר של המפרסם שלא באמצעות קישורים ממומנים
קופונים ומבצעים
עוד פרמטר חשוב שאתם צריכים לחשוב עליו הוא מבצעים וקופונים: אם השותף ייתן לגולשים שלו הנחה או קופון לשירות שלכם, אחוזי סגירת הלידים יכולים לעלות פלאים. גם אם בסופו של דבר המשתמש מחליט שלא להמשיך אתכם אחרי חודש הניסיון וכו’, כבר יהיה לכם אותו בתוך המאגר ותוכלו לשלוח לו מסרים פרסומיים דרך המייל. מנגד, גם כאן הצעות נדיבות מדי עשויות יהיו לפגוע לכם בשולי הרווח.
מה שחלק מהמפרסמים מחליטים לעשות זה לתת לשותף לקבוע את ההנחה תמורת חלק מהעמלה שלו, כך שבסופו של דבר הוא יעשה לעצמו את החישוב של שולי הרווח.
מדיה וחומרים
אמצעי המדיה הנפוצים היום הם תמונות, טקסטים, אנימציות קצרות ושילוב שלהם. חשוב שעבור כל מה שאתם מוכרים יהיו לכם מספיק פורמטים ושיהיה קל להטמיע אותם. לדוגמה, מי שמפרסם ברשתות חברתיות בדרך כלל יצטרך תמונה מלבנית, בעוד לאתרים צרים יותר (כולל במובייל) אולי יתאימו דווקא תמונות מרובעות.
מצד אחד התמונות והטקסטים חייבים להיות כמה שיותר מושכים ואטרקטיביים. מצד שני, חלק מהשותפים ירצו דווקא להטמיע את החומרים שלכם באופן “טבעי” (Native) בלי שהמשתמש ירגיש שמדובר בפרסומת, כך שתהיו מוכנים להציע שילובי צבעים שונים ותוספת של גבולות שיתאימו לכל צבע רקע.
דבר נוסף: כמות הטקסט בדרך כלל מוגבלת לשלוש ארבע מילים. לדוגמה, במקרים של שמות מוצרים. לכן חשבו היטב באיזו קריאה לפעולה בדיוק אתם משתמשים.
הצטרפו אלינו
עוד דרך להפעיל תוכנית שותפים היא כמובן באמצעות השירותים של Be-First: בין היתר, אתם יכולים לבחור לקנות מאתנו לידים באמצעות תוכנית שותפים שנפעיל עבורכם באופן אישי או אחת מתוכניות השותפים שאנחנו מפעילים בשגרה. בכל מקרה, כך אתם חוסכים מעצמכם את כל ההתעסקות הטכנית שנדרשת ממפרסם רגיל שרוצה להפעיל תוכנית שותפים.