פרסום שובב או “חצוף” הוא כינוי לטקטיקה שיווקית שמשתמשת באלמנטים לא שיגרתים. נשאלת השאלה מתי פרסום מסוג כזה הוא חצוף מדי ואיפה בדיוק עובר הגבול בין פרסום לגיטימי ובין פרובוקציה שעלולה לפגוע במי שצופה בפרסום. השאלה הזו הופכת למורכבת עוד יותר כאשר מדובר על רשת האינטרנט, בה יש הרבה פחות חוקים ובדרך כלל הגולשים הם אלו שמואסים בפרסומות לא מוצלחות (ולא הצנזורה הפנימית של גופי השידור).
אחד הסיפורים האחרונים שמסעירים את הרשת הוא זה של היו-טיובר המפורסם פיודיפאי (או בשמו המלא פליקס ארוויד אולף שיילברג). כזכור, אחד הסרטונים שהעלה פיודיפאי הציג צמד הודים שהחזיקו שלט אשר קרא “מוות לכל היהודים”. לאחר פרסם הסרטון, הוול סטריט ג’ורנל מצא כביכול רמזים נוספים לאנטישמיות בסרטונים אחרים שלו, מה שגרם לגופים כמו דיסני להתנער ממנו וליו-טיוב עצמה לבטל את זכויות הפרמיום שלו לשותפים שמרוויחים כסף ומהסרטונים שלהם. בנוסף, הופסקה הפקת העונה השנייה של סדרת הרשת שלו.
בהתחלה שיילברג התנצל על הסרטון, אך לאחר שהסערה התקשורתית סביבו גדלה, הוא הגיב שוב והפעם האשים את התקשורת המסורתית בכך שהיא לא מבינה את ההומור שלו ולכן הוציאה את רוב הבדיחות שלו מהקשרן.
לצד לא מעט גולשים שהצדיקו את המהלכים והביקורות כלפי שיילברג או כאלו שדווקא צודדו בתגובה שלו, היו לא מעט כאלו שטענו שלא ייתכן שהוא לא היה מודע לכך שהסרטון שלו יעורר כזו סערה, ולכן מדובר בניסיון מודע למשוך אליו את אור הזרקורים (אם כי אולי אף הוא לא חזה את המחיר הגבוה שיצטרך לשלם על כך).
מקרה אחר שקרה בארץ והתפרסם הוא של רשת אגאדיר ומסע הפרסום שלה שלא מעט גולשים החשיבו כשוביניסטי. הפעם נחסוך מכם את כל השתלשלות האירועים אותם תוכלו לקרוא כאן.
אז איך מפרסמים באופן אפקטיבי בלי לעבור את הגבול?
סביר להניח שבניגוד לפיודיפאי, שיש לו מעל לחמישים מיליון עוקבים ביו-טיוב, רובינו לא היינו רוצים להסתכן בכך שהפרסום העיקרי שנקבל יהיה פרסום שלילי, אך מצד שני, אנחנו כן רוצים למתוח את הגבולות הקיימים כדי להתבלט מעל שאר המתחרים. איך עושים (ולא עושים) זאת?
לא מעוררים את השדים מרבצם
פתגם ידוע אומר שההבדל בין חכם לפיקח הוא שהפיקח יודע לצאת מצרות שחכם לא היה נכנס אליהן, ואכן. לכן, אם אתם חושבים על שילוב אלמנט שיכול להפוך למוקש ובמיוחד כזה שמדגיש סטראוטיפים מסוימים, אולי כדאי שתוותרו על הרעיון שיכול לפגוע באוכלוסיות מסוימות. זה לא בהכרח פוגע להגיד שמרוקאים אוהבים חריף, אבל לבסס את הפרסום שלכם על כל מיני בדיחות שאתם מוצאים ברשת זה כבר רעיון לא כל כך טוב…
אם כבר ביקורת, אז ביקורת לגיטימית
דוגמה למסע פרסום שמותח את הגבול הדק ועדיין מצליח במשימה הוא זה של מסעדה ננוצ’קה הטבעונית. הפרסומת שהופקה באופן בלעדי לעמוד הפייסבוק של המסעדה, היא ספק פרפרזה ספק פרודיה על סצנות האקשן מסרטי טרנטינו ועם רמיזה עבה לכיוונם אוכלי הבשר שביננו.
(לא מומלץ לבעלי לב חלש…)
https://www.youtube.com/watch?v=FddAgBxHEEw
מי בא מכות? על קמפיינים שליליים נגד מותגים אחרים
לקרוץ למותגים אחרים, מסעות פרסום ידועים וכו’ יכול להיות דווקא צעד חכם, אבל גם עם זה לא צריך ללכת רחוק מדי…
קל להבין מדוע מסע הפרסום הזה לא זכה להצלחה משמעותית וכנראה לא שמעתם עליו – ואכן, הרשות הלאומית לבטיחות לדרכים עשתה בחוכמה כאשר לא הגיבה לו וכך הצליחה לדלג מעל המלכודת שטמנו לה…
הנה דוגמה לקמפיין שעובד קצת יותר טוב : יש לו מסר מורכב יותר (רהיטים הנמכרים באיקאה הם פחות איכותיים), אבל הוא עושה בצורה מרומזת הרבה יותר ולא תוקף את איקאה באופן ישיר כמו הפרסום למעלה.
פרסום ויראלי – אין גבול ליצירתיות
סוג נוסף של פרסום “חצוף” הוא הפרסום הויראלי שעובר כמו אש בשדה קוצים בין גולשים ברשתות החברתיות. דוגמה נהדרת לכך דווקא מהימים בהם לא לכל אחד היה פייסבוק, היא של המשביר לצרכן ששלח מכתב אותנטי לכאורה שהועבר במייל, אחד מהערוצים השיווקים שעדיין עובדים יפה גם היום :
עוד קמפיין מוצלח ועתיק שמסתובב ברשת זמן רב הוא סרטון כביכול מראה כיצד אפשר להקפיץ פופקורן עם הרטט והצלצול של טלפונים סלולריים. הסרטון שהיה בעצם קמפיין לטלפונים מבוססי Bluetooth (אנחנו מדברים על 2008…) זכה לעשרה מיליון צפיות וגרר אחריו מספר סרטונים אחרים שניסו להפריח או לאמת את “הניסוי” הזה. בכלל, “ניסויים” כאלו ואחרים שנועדו למעשה להוות אמצעי פרסום הם די נפוצים ברשת ובדרך כלל מצליחים לעורר עניין גם אם אין קשר בינם לבין המציאות… (בהנחה שאתם לא מציגים ניסוי על אבקות כביסה שכנראה לא יזכה להצלחה מזהירה…)
להתמזג עם מה שקורה ברשת
עוד דרך מצוינת ליצור פרסום שייטמע בתוך המגמות האחרונות ברשת הוא פשוט להבין מה מעניין את הגולשים. מכירים את כל חידות ההיגיון המתמטיות בפייסבוק? מה דעתכם על מודעת הדרושים הזו?!
את המודעה הזו אפשר כמובן לפרסם בפרסום ממומן בפייסבוק, אבל לא היינו מתפלאים למצוא אותה גם בקבוצה של דרושים בהייטק…
אם יש לכם עוד דוגמאות לפרסום שובבים שאפשר לסבול, נשמח לשמוע :->