כולם מדברים אתנו על בניית מוניטין באינטרנט ולמה חשוב לעשות את זה כשהיום כל אחד מחפש את השם שלנו או של החברה אותה אנחנו מנהלים בגוגל, אבל האם זה מספיק להופיע עם סנטימנט חיובי במקום הראשון בגוגל? מסתבר שלא תמיד.
במהלך השנים האחרונות האלגוריתם של גוגל עבר שינויים רבים שהפכו אותו לא רק לכזה שיכול לתת לנו את התוצאות הכי רלוונטיות, אלא גם לחבר פיסות מידע ולהציג אותן לצד תוצאות החיפוש ואפילו לענות על שאלות שהגולשים שואלים.
לכן, המוניטין שלכם ברשת לא מסתכם רק באתר שמופיע ראשון בתוצאות, אלא גם במידע הנוסף והפרטים הביוגרפים שגוגל מציג עליכם.
כמובן שלא רק אתם מחפשים מידע על לקוחות חשובים או לפני פגישות עבודה, אלא גם הלקוחות שקיבלו ממכם הצעת מחיר דרך לידים או פנייה ישירה יחפשו עליכם מידע לפני שיקבלו החלטה סופית. הרבה לידים טובים יכולים ליפול על אזכור מעצבן ברשת שלפעמיים המקור שלו הוא סיפור שהסתיים לפני שנים או השמצה של אחד המתחרים.
גרף הידע (Knowledge Graph)
אם יש לכם עסק שנותן שירותים מסוימים וספקתם לגוגל מידע דרך “גוגל לעסק שלי“, יתכן שגוגל יציג את המידע הזה בתיבה מיוחדת.
במקרה של עסקים התמונה כוללת את שם העסק, תמונות, תחום פעילות, שעות פתיחה, כתובת וכו’. הגולשים יכולים לדרג את העסק ולכתוב ביקורות. אם יש כמה עסקים שמתחרים על אותה קטגוריה ומופיעים במפות גוגל, אלו שמקבלים את הדירוגים הגבוהים ביותר עשויים להופיע בדף הראשון.
ניתן לטפל בביקורות בעיתיות אם מגיבים להן ואפשר גם לסמן אותם בדגל אדום.
גרף הידע עשוי להופיע גם כאשר מחפשים בן אדם, אך בעיקר במקרים בהם הוא ידוע ויש עליו מקור אובייקטיבי (עד כמה שניתן) ברשת, לדוגמה ערך בויקיפדיה.
קישורים פנימיים בתוך תוצאות החיפוש
קישורים פנימיים בתוך תוצאות החיפוש מופיעים כאשר מחפשים אתכם בגוגל ואתם מופיעים בתוצאה הראשונה (גוגל קוראת להם Sitelinks). אלו בדרך כלל קישורים לעמודים שהאלגוריתם של גוגל מסיק שהם הכי חשובים באתר. ישנם גם קישורים אינטראקטיביים כמו למשל כאלו שמאפשרים לחפש בתוך האתר ישירות בגוגל.
בעבר היה ניתן להורות לגוגל להסיר קישורים מסוימים ולהחליף אותם באחרים, אך נכון לכתיבת שורות אלו, האפשרות הזו כבר לא קיימת.
מה שכן אפשר לעשות זה לשנות את התוכן של העמודים האלו או לבקש מגוגל להסיר אותם מתוצאות החיפוש (דרך קובץ robots.txt או ה-Search Console).
השלמות אוטומטיות
במשך שנים הסיוט הכי גדול של כל אחד מאתנו היה להתעורר יום אחד ולמצוא השלמות פוגעניות על השם שלנו בגוגל. בשלב מסוים גוגל הבינה שזו בעיה שיכולה לפגוע בה, ולכן היא נתנה את האפשרות לבקש להסיר את ההשלמות האלו.
למרבה הצער, גוגל הצליחה להחביא את הקישור הזה די טוב והוא מופיע בפונט זעיר באפור בחלק התחתון של התיבה :
הטופס עצמו מינימליסטי ולא מאפשר לכם להוכיח שהפגיעה מתייחסת ספציפית אליכם, אבל אתם יכולים להיעזר בעמוד הזה על מנת לראות אילו אפשרויות נוספות (כולל אמצעים משפטיים) עומדים לרשותכם.
טופס ספציפי להסרת תכנים בעייתיים ולא רק השלמות אוטומטיות אפשר למצוא כאן. באירופה הדרישה להסרה מעוגנת בחוק אף על פי שלגוגל יש את הפריבילגיה לבדוק כל מקרה לגופו ולא להסיר תוצאות באופן אוטומטי אם היא חושבת שיש להן חשיבות לציבור.
פרופילים חברתיים ציבוריים
לאחרונה מדברים המון על הגדרות הפרטיות ברשתות חברתיות, אבל לא כולם יודעים שהם יכולים לקבוע מה בדיוק אנשים אחרים יראו בפרופיל שלהם גם בלי להיות חברים או לעקוב אחריהם.
החדשות הלא מאוד משמחות הן שרשתות כמו פייסבוק הופכות חלק מן המידע לציבורי באופן אוטומטי. לדוגמה, פרטים דמוגרפים הם כמעט תמיד ציבוריים. גם אם מישהו החליט לתייג אתכם, הפוסט שלו יהפוך לציבורי (אלא אם כן תתלוננו על עצם הפרסום). אתם עדיין יכולים לשלוט בחלק קטן מן ההגדרות כמו למשל תיוגים של חברים או מי בדיוק יכול לראות את רשימת החברים שלכם בפייסבוק.
האפשרויות הללו נמצאות תחת הגדרות לאחר שלוחצים על החץ הקטן בשורה בה מופיעה תמונת הפרופיל שלכם:
אם יש לכם פרופילים ברשתות חברתיות אחרות כמו למשל לינקדין, בדקו שהם מעודכנים, במיוחד החלק של ההיסטוריה התעסוקתית שלכם. לפעמים אפשר למחוק לגמרי פרופילים שאתם לא זקוקים להם יותר.
לידיים טלפונים
לידיים טלפונים הם עדיין דבר בעייתי והגבול בין שיחה שהתקבלה משום שהלקוח מסר את הפרטים שלו לבין שיחה שהוא לא התכוון לקבל הוא דק ביותר (כמה פעמים קיבלתם שיחה לקבלת הלוואות או תרומות מחברה או גופים שונים ומשונים שבכלל לא הכרתם, וזה עוד לפני SMSים…)
למרבה המזל, יש כמה אפליקציות פופולאריות שמאפשרות לכם להצמיד פרופיל למספר טלפון. לדוגמה, ב-TrueCaller אפשר ליצור פרופיל מאומת, למרות שגולשים עדיין יוכלו לסמן מספרים בעייתים בספאם
אם אתם רוצים, תוכלו גם לבקש להסיר את עצמכם מהמאגר העצום שלה האפליקציה ועדיין להשתמש בגרסת הווב שלה בלי לחשוף את עצמכם. זה יכול להיות טוב במקרה ואתם משתמשים במספר טלפון “שרוף” או לא מעוניינים להשתמש במספר חסוי.
כמה טיפים לסיום
1.הרבה יותר קל לא להעלות מידע בעייתי מלכתחילה מאשר לנסות ולהסיר אותו מאוחר יותר
2.אם אתם מפרסמים פיסת מידע באתרים חיצונים, תמיד קשרו לעמוד פרופיל או לאתר של העסק שלכם. זה יעזור לגוגל להציג את התוצאות הללו כאשר מחפשים אתכם..
3.הוסיפו את עצמכם ל-Google Alerts, כך תוכלו לקבל התראה כל פעם שהשם שלכם מופיע בתוכן חדש ולא תהיו מופתעים. בהזדמנות הזו אפשר גם להוסיף מילות מפתח שקשורות לעסק שלכם או למתחרים (שימו לב שמדובר בתוצאות אורגניות בלבד ולא בקמפיינים ממומנים).
4.אם דברים מתחילים להסתבך, אל תהססו לפנות לעורך דין עם התמחות בדיני אינטרנט. לפעמים זה יכול לחסוך לכם ימים שלמים של בלגן ועוגמת נפש, וכבר היו תביעות שהצליחו, אפילו במקרים של שיימינג. התביעה לא תוכל כמובן להחזיר את הגלגל אחורה, אבל היא עשויה למנוע מקרים כאלו בעתיד או לפחות לפצות על חלק מהנזק התדמיתי שנגרם לכם.