המודל של מכירת לידים וקניית לידים (Pay per Lead) הפך להיות אחד מן הנפוצים ביותר בשנים האחרונות, במיוחד בתחומים מאוד תחרותיים כמו ביטוח, קניית רכבים, ניתוחים רפואיים וכך הלאה.
לא לכל אחד יש את הזמן והיכולת להקים קמפיין ממומן, ולכן האופציה לקנות חבילה של לידים קורצת להרבה מאוד בעלי עסקים. זו גם דרך טובה לא ליפול לתוך קמפיין עם חוזה דרקוני שנמשך חודשים על גבי חודשים ולא מביא לתוצאות.
הנה כל מה שאתם צריכים לדעת לפני שאתם מקבלים הצעה מחברת שיווק שמוכרת לידים:
בלעדיות
שוק הלידים מתחלק ללידיים בלעדיים ולידים לא בלעדיים. חברות מסוימות מוכרות לידים פעם אחת וחלק מוכרות את אותו ליד כמה פעמים במחיר זול יותר (“ליד מחולק”). לפעמיים שווה לערבב בין הלידים בשביל לראות אילו מהם עובדים יותר טוב עבורכם.
עד כאן כל זה טוב ויפה, הבעיה מתחילה כשחברה מבטיחה לכם ליד בלעדי ולמעשה מוכרת לכם ליד שאינו כזה. לא תמיד קל לעלות על זה, אבל אם אתם שומעים על הרבה הצעות נגדיות מלפני כמה שעות או ימים ממי שאתם מתקשרים אליהם, יכול להיות שמשהו כאן מסריח…
לכן, תמיד דאגו שיהיה בחוזה סעיף שמבטיח לכם פיצוי במקרה ולא קיבלתם את מה שהבטיחו לכם. חבילות לידים יכולות להגיע לאלפי שקלים וחבל שתזרקו כסף לפח.
מחירים
המחירים של חברות מכירת הלידים הם מאוד תחרותיים, אבל גם נוטים להשתנות במהירות על פי המגמות בשוק וכניסה של מוצרים חדשים (לדוגמה, “מזגן עם wifi”). לכן, כמו בכל קנייה אחרת, בצעו סקר שוק ובדקו מהו המחיר הכי נמוך שאתם יכולים לקבל בהתאם לכמות הלידים שתקנו מראש. עמתו את החברות השונות אחת עם השנייה בשביל לקבל מחיר טוב יותר דרך משא ומתן (בתחום הזה יש לא מעט משחקי אגו).
כמובן שאפשר גם לחפש המלצות שמופיעות באתר, בפייסבוק או בתוך פרסומים בתקשורת כשמריצים את שם החברה בגוגל וחופרים קצת בתוצאות.
בודדו את הלידים
אם חלק מהלידים הם לידים שמגיעים ישירות לטלפון שלכם, דאגו לקנות מספר וירטואלי או להפנות את כל השיחות לשלוחה מסוימת, כך תוכלו לדעת אילו לידים הגיעו ממי שמוכר לכם את הלידים ואילו הגיעו ממקורות אחרים. אם אתם יכולים לחבר את הקו למערכת ניהול התוכן שלכם ולרשום אוטומטית את מספר הטלפון ממנו בוצעה השיחה, זה יכול להיות אפילו יותר טוב.
מאיפה מגיע הליד?
יש לא מעט מקורות מהם יכולים להגיע הלידים, לדוגמה:
- קמפיינים ממומנים באדוורדס
- קמפיינים ממומנים בפייסבוק
- באנרים ועמודי מודעות (עמודים שמופיעים ברגע שעוברים מעמוד לעמוד באתר)
לא כל המקורות מתאימים לכל סוגי הלידים. לדוגמה, גולש שמחפש מוצר מאוד ספציפי בדרך כלל ילחץ על מודעה שהוא רואה בגוגל. לעומת זאת, אם רוצים למשוך גולש לכנס או להשתמש בשרות מסוים שקרוב לתחום העיסוק שלו, עדיף להשתמש בפייסבוק. הסיבה היא שלא סביר או אין סיכוי גבוה שהוא יחפש אותו בגוגל והאלגוריתם של פייסבוק יודע טוב מאוד מהם תחומי העניין של הגולש או באילו קבוצות הוא נמצא בדרך כלל.
חשוב להבין שרוב הלידים נמכרים ממגוון של מקורות שונים על מנת לעמוד ביעד הזמנים שהבטיחו ללקוח (אף פעם לא כדאי לשים את כל הביצים בסל אחד), אבל בהחלט אפשר לדרוש שרוב הלידים יגיעו מאותו המקור אם זה קריטי עבורכם.
רשתות שותפים
אסטרטגיה נוספת למכירת לידים בכמויות גבוהות היא באמצעות רשתות שותפים. ברשת שותפים, כל מי שמציב מודעה באתר שלו מקבל גמול מסוים, זה יכול להיות סכום קבוע או אחוז מהמכירה הסופית של הליד (מה שבדרך כלל קורה אם הלקוח הסופי רוכש מוצר דרך טופס הליד).
בעיקרון זו שיטה לגיטימית שעוזרת להגדיל את מספר המקורות, אבל לכל רשת שותפים יש את החוקים והמגבלות שלה. אם אין מספיק פיקוח על המערכת, יש סיכוי גבוה שחלק מן האתרים שמוכרים את הלידים הראשוניים ינסו לנצל את המערכת לטובתם.
לדוגמה, אם יש לי מאגר של לקוחות שכבר רכשו ממני מוצר, אני יכול לבקש מהם למלא טופס תמורת הנחה. מי שיקרה בסופו של דבר הוא שהלידים האלו לא ימירו כי הם מקבלים הנחה מבעל האתר (שהוא במקרה גם המתחרה).
מיטוב לידים
מיטוב לידים היא טכניקה שבאמצעותה אפשר להעביר את הלידים סינון מוקדם ולראות האם הקונה הפוטנציאלי עדיין מעוניין בעסקה. השרות בדרך כלל מתבצע על ידי מוקדנים של חברת מכירת הלידים שמעבירים את הליד הלאה, אבל מיטוב הלידים יכול להיות גם חלק מן המערכות שהתפקיד שלה הוא לזהות לידים לא כשרים של רשתות שותפים.
לא כל החברות מציעות את השירות הזה, בוודאי לא בדיקה ידנית של הלידים (גם אם היא מדגמית), אבל אם אתם מוכרים מוצרים יקרים שלא רוכשים כהרף עין, שווה לשלם את התוספת הזו.
עמודי נחיתה
מרבית הלידים מגיעים מטפסים שתפקידים לאסוף פרטים בסייסים אודות הגולש כמו מספר טלפון או כתובת דואר אלקטרוני. להוציא מקרים כמו הלידים של פייסבוק, שנאספים בתוך הפלטפורמה שלה, רוב הטפסים ממוקמים בתוך עמודים מיוחדים שמכונים עמודים נחיתה (מכיוון שהגולש מגיע אליהם ישירות לאחר שלחץ על המודעה).
עמוד הנחיתה עשוי לכלול שורת כותרת שיווקית, כותרת משנה, תיאור של המוצר או השירות וטקסט שמזמין את הגולש ללחוץ על הטופס. השילוב בין כל האלמנטים האלו הוא זה שבסופו של דבר קובע עד כמה אפקטיבי יהיה הדף. למרבה המזל, העיצוב של העמוד הוא בדרך כלל התפקיד של מי שמוכר את הלידים ולא שלכם, ורוב הסיכויים שהוא גם יודע אילו קומבינציות עובדות בצורה הכי טובה.
רוב החברות שמוכרות לידים משתמשות בווריאציות של עמודי נחיתה שהן משתמשות בהם באופן קבוע. יחד עם זאת, אל תשכחו שעמוד הנחיתה אמור לייצג אתכם, ולכן זה בהחלט לגיטימי לבקש לראות דוגמאות לעמודי נחיתה. יש עמודי נחיתה שיירא “זולים” מדי, למשל, כאלו שמשתמשים בתמונות פרובוקטיביות כמו בתחום הדיאטה וההרזיה.
אם עמוד נחיתה מסוים לא נראה לכם, בקשו להשתמש בעמוד נחיתה אחר. אם אין עמוד נחיתה חלופי, בקשו לקבל מחיר לבניית עמוד נחיתה חדש או שינוי מהותי של עמוד נחיתה שכבר קיים וכן מתאים לצרכים שלכם.
שלטו בכמות הלידים שאתם מקבלים
כמות הלידים שאתם מקבלים פר שבוע או חודש יכולה להשתנות, וחשוב להתאים אותה לצרכים האישיים שלכם. בגדול, ככל שאתם מסוגלים לטפל ביותר פניות במקביל והמוצר שלכם עממי יותר (לדוגמה, מיכלי מים מינרליים), כך גם תוכלו לקבל יותר לידים בחודש. לעומת זאת, לפעמיים כמות עדיפה על איכות, ותוכלו לקנות חבילות קטנות יותר של לידים.