מה צריך לדעת לפני שחותמים על חוזה לקמפיין שיווקי באינטרנט

לקוחות רבים שמעוניינים לפרסם את עצמם באינטרנט בוחרים לעבוד עם חברות לקידום אתרים, חברות לקידום ממומן בגוגל ובפייסבוק (PPC) וחברות לגיוס לידים. בין הפרמטרים שהכי חשובים ללקוח לפני שהוא בוחר בחברה מסוימת נמצאים הוותק של החברה, הלקוחות שלה (והגודל שלהם), הרלוונטיות והניסיון בתחום הספציפי המבוקש (חשוב בעיקר בתחום הלידים). גם החומר המקצועי שנמצא באתר של החברה בדמות מאמרים או בלוג מעיד על המקצועיות שלה ועד כמה היא מעודכנת ומשתמשת בשיטות עבודה מודרניות,במיוחד בתחום הדיגיטאל בו קצב השינויים מסחרר.

אבל האם זה מספיק? מסתבר שלא… הסיבה לכך היא שב-99% אחוז מן המקרים בהם מעורבים סכומי כסף גדולים, נערך חוזה בין החברה או נותן השירותים (במקרה ומדובר בפרילנסר) ובין הלקוח, ולמרבה הצער, זוהי הנקודה בה יש לא מעט חברות שמנצלות את חוסר הידע על מנת להשיג יתרון לא הוגן מול הלקוח.

אז מה חשוב לדעת?

האם הנכסים באמת שייכים לכם?

החוזה אמור להגדיר בצורה ברורה למי שייכים הנכסים בהם החברה משתמשת על מנת לקדם אתכם. מכיוון שרוב החברות כיום פועלות על מערכות פתוחות קוד פתוח שכל אחד יכול לקבל גישה אליו, אתרים שנמצאים על פלטפורמות כאלו אמורות להיות בבעלות המלאה שלכם, כולל קוד המקור.

הדברים נעשים מעט יותר מסובכים אם מדובר בפלטפורמה סגורה או כזו שצריך לפתוח בה חשבון על מנת להיכנס אליה כמו למשל מערכות לעיצוב דפי נחיתה או דיוור אלקטרוני ועבודה עם רשימת נמענים גדולה. במצב כזה אפשר להגדיר שהלקוח יצטרך להוסיף כסף על מנת לפתוח חשבון משלו וכל החומר יועבר אליו מהחשבון שמפעילה החברה. יש פה אמנם כבילה חלקית, אבל זה הרע במיעוטו.

בדרך כלל אי אפשר להבטיח תוצאות ספציפיות

רבים חושבים שחתימה על חוזה מבטיחה להם תוצאות ספציפיות כמו מיקום גבוה בגוגל, אך בתחום השיווק הדיגיטאלי, יש פשוט יותר מדי פרמטרים על מנת שיהיה אפשר להבטיח תוצאות על סמך ניסיון העבר. מה שכן אפשר להבטיח הוא מספר שעות עבודה בחודש. רצוי להתרחק ממי שמבטיח לכם מספרים מדויקים או טווח מאוד מצומצם, במיוחד אם ההצהרות נשמעות בומבסטיות וכאלו שמתקבלות על ידי ידע סודי (רוב החברות פועלות באותן דרכים, אך שמות דגשים על שיטות עבודה שונות).

דומיין

הדומיין אולי נשמע כמו פרט שולי, אבל יש לו חשיבות עצומה מבחינה תדמיתית ואפילו מבחינת קידום אתרים אורגני. הסיבה לכך היא שמנועי החיפוש מסתכלים על הוותק של הדומיין כאשר הם משקללים את איכות האתר. מעבר לכך, אם לא מתבצעת הפנייה נכונה, כל הקישורים ישברו (יציגו שגיאה 404 או פשוט שהשרת לא נמצא) יאבדו את האפקטיביות שלהם ברגע שהאתר יחליף דומיין! זה גם לא מאוד טוב לתדמית של האתר מכיוון שהפניות מאתרים אחרים לא יעבדו והאתר יפסיד גולשים רלוונטים.

לכן, חשוב מאוד לא להתפתות לחברות שמציעות לכם לספק שירותים על דומיינים שלהם או דומיינים שהם קונים בשבילכם. מדובר בסך הכול בחיסכון של 80 ₪ לדומיין (ויש היום אפילו בפחות). גם אם תצליחו להעביר את הדומיין על שמכם, לא תמיד מדובר בהליך פשוט וחלק מהרשמים מערימים לא מעט קשיים על מי שרוצה לעשות זאת.

הדבר נכון גם לגבי שרתי אחסון, אף על פי שבמקרה הזה, ברגע שמקבלים את קוד המקור של האתר, בדרך כלל לא נדרש הרבה מאוד כדי להעביר אותו לשרת אחר.

לאיזה טווח מינימאלי החוזה תקף?

השאלה מהי תקופת עבודה מינימאלית הרצויה היא כזו שקשה מאוד לענות עליה. בגדול, קמפיינים ממומנים לא אמורים לקחת יותר מכמה חודשיים על מנת לראות אם הם עובדים או לא. את הטיב והמיקוד של גיוס לידים אפשר גם כן לראות מהר מאוד, במיוחד אם הלידים הם בלעדיים ולא משותפים עם חברות אחרות.  לעומת זאת, קידום אורגני יכול לקחת גם שנה עד שרואים תוצאות משמעותיות כתלות בזירה בה מקדמים.

בכל מקרה, רצוי לקבוע זמן התראה  מראש לפני שמודיעים על רצון להפסיק את ההתקשרות על מנת שיהיה אפשר לבצע יציאה מסודרת ואולי גם לדון בדברים ולתת לחברה הזדמנות נוספת (מעבר לחברה אחרת עשוי להיות תלוי ביותר זמן עבודה).

מחיר וריטיינרים

כמו בכל תחום אחר, אנחנו רוצים למצוא את ההצעה הטובה ביותר, אבל יש הבדל בין מחיר סביר לבין מחיר זול מדי. במקרה של שיווק דיגיטאלי, מחיר זול יכול להתבטא בכמה אופניים:

  • שימוש בשיטות מסוכנות או כאלו שפשוט לא עובדות (החל מקישורים פיקטיביים בכמות גדולה ועד לקניית לייקים ואפילו פרופילים שלמים).
  • השקעה של מספר שעות קטן מאוד, מה שיגרום לכל התהליך לנוע לאט, וזמן כידוע שווה כסף…
  • יותר סיכוי ליפול לכל אותן מלכודות שדיברנו עליהן כאן.

כמו כן, יש את כל עניין הריטיינרים : תשלום חודשי קבוע שעושה לנו שקט בראש. הבעיה עם ריטיינרים היא שצריך להגדיר אותם במדויק. למשל, כדי שלא ייווצר מצב שפעם אחת משקיעים בנו שעתיים ופעם אחת משקיעים בנו תשע שעות (!). לכן, הכי טוב להוסיף סעיף בו מתחייבים למספר שעות מינימאלי ומקסימלי, כך שהפערים בין חודש אחד לשני לא יהיו גדולים מדי.

שקיפות

שקיפות היא אולי הסעיף הכי חשוב שלא תמיד חושבים עליו: אתם חייבים לדרוש לקבל דו"ח חודשי עם כל הפעולות שנעשות במהלך הקמפיין ביחד עם גרפים או טבלאות נתונים במידה וזה רלוונטי. אם יש מונחים לא ברורים, אל תתביישו לבקש הסבר.

כמו כן, אם מתבצע שינוי מהותי בקמפיין או באתר וכו', החברה שמבצעת את הקמפיין חייבת לקבל את האישור שלכם.

השקיפות מתבטאת גם בפן נוסף והוא לדעת מול מי בדיוק אתם עובדים: יש חברות שמבצעות את כל העבודה בעצמן (In House) ולעומת זאת יש חברות שחלק גדול מהעבודה שלה נעשה על ידי אנשים מחוץ לחברה או פרילנסרים שהיא שוכרת (מיקור חוץ). כמובן שיש גם אפשרות לעבוד ישירות מול פרילנסר, אבל אז אתם צריכים לדעת בדיוק מה אתם רוצים ולא כדאי להתפזר יותר מדי (לדוגמה, מי שיודע איך להביא הפניות (לידים) מפייסבוק לא בהכרח יודע איך להביא לידים מקפיין בגוגל).

בשורה התחתונה, אתם צריכים לעבוד מול איש קשר אחד שהוא לרוב מנהל לקוחות, אחרת אם תאלצו לעבוד מול כמה אנשים במקביל וממש אין סיבה שתבזבזו את הזמן שלכם על זה.

מאמרים נוספים
השאירו פרטים