אם יש לכם אתר עם כמה אלפי כניסות ביום ואתם מעוניינים להרוויח ממנו כסף, סביר להניח שכבר חשבתם להכניס אליו פרסומות, אבל לא ידעתם כיצד להתחיל… מערכת Adsense של גוגל נותנת לכל אחד את האפשרות להרוויח כסף מן האתר שלו בקלות יחסית. האלגוריתם של אדסנס יודע אילו מודעות בדיוק להתאים לאתר שלכם לפי התוכן שנמצא בו או לפי המודעות הקודמות שהגולש ראה באתרים אחרים.
הרווחים מן המודעות מתחלקים בין גוגל לבין בעל האתר, כאשר החלוקה עצמה משתנה לפי סוג המודעה (לדוגמה, ב – Adsense לחיפוש החלוקה היא 51% למפרסם והיתר לגוגל).
בהנחה שיש לכם חשבון בנק אליו יועבר הכסף מגוגל (מומלץ שיהיה חשבון עסקי אם יש לכם הפרדה בין החשבון העסקי לפרטי) ונרשמתם כעוסק פטור או עוסק מורשה במס הכנסה, אתם יכולים להתחיל בהטמעת המערכת של אדסנס באתר שלכם.
כיצד אדע כמה כסף ארוויח מאדסנס?
זוהי אחת השאלות הנפוצות ביותר אותם בעלי אתרים שואלים, ולמרבה הצער אין לה תשובה חד משמעית. בעיקרון, כל מפרסם מוכן לשלם סכום שונה עבור כל לחיצה כתלות בתחום בו הוא עוסק וברמת התחרותיות. כך למשל, מודעות המפרסמות אפליקציות טריוויה לילדים בוודאי יהיו פחות רווחיות ממודעות המוכרות שירותי ביטוח, שם מפרסמים מוכנים לשלם הרבה יותר כסף לכל ליד (פנייה).
הגורם השני והלא פחות חשוב הוא ה – CTR, כלומר, כמה משתמשים שצפו במודעה לחצו עליה. ה – CTR יכול להשתנות באופן חד מאוד על סמך האוכלוסייה שנמצאת באתר (למשל, גולשים בעלי ידע טכנולוגי נרחב בדרך כלל לא ילחצו על פרסומות), מספר הפרסומות בכל עמוד וכמובן הגודל, המיקום והצבע שלהן (לכך נגיע בהמשך).
כמו כן, צריך לקחת בחשבון שלא כל הלחיצות יהיו חוקיות. למשל, אם גולש מסוים לחץ על מודעה, הועבר לדף נחיתה וסגר אותו מיד, הלחיצה לא תיחשב במניין הלחיצות ובעל האתר לא ירוויח עליה כסף.
סוגי הפרסומות ב – Adsense
יחידות מודעה – יחידות מודעה הן מודעות טקסט או מודעות תמונה המופיעות בגדלים שונים וכוללות פרסומות עליהן המשתמש יכול ללחוץ ולעבור לאתר חיצוני. ניתן לבחור בגדלים המתאימים לאתרים רגילים, אתרי מובייל או אתרים רספונסיבים (כלומר, המודעה מתאימה את הגודל שלה באופן אוטומטי)
2.יחידות קישור – אלו הן יחידות המציגות מספר קישורים טקסטואליים בהתאם למילות המפתח שנמצאות בתוכן העמוד הנוכחי, כאשר הגולש לוחץ על קישור מסוים, הוא מועבר לעמוד עם פרסומות הרלוונטיות אליו.
3.אדסנס לחיפוש – אדסנס לחיפוש מורכב מפרסומות טקסט (בדומה ליחידות מודעה), אך אלו מופיעות בעמודים המשתמשים בחיפוש המותאם אישית של גוגל (Google Custom Search) בדומה לפרסומות Adwords בפורמט הישן (עם רקע בצבע נפרד בו בוחר בעל האתר). ניתן להציג תוצאות חיפוש המוגבלות לאתר עצמו או מאתרים שונים ברשת.
מודעות ברמת הדף – מדובר במודעות הבלעדיות למובייל הנדבקות לתחתית המסך של המשתמש ומודעות מעברון המופיעות כאשר הגולש עובר מעמוד לעמוד.
כיצד משיגים את המיטב מ – Adsense
מנסים גדלים שונים וקומבינציות שונות – יחידות מודעה ויחידות קישור מגיעות בכמה גדלים, חלקם לרוחב וחלקם לאורך. שווה להתנסות בגדלים שונים שמתאימים לאתר שלכם ולנסות לראות כיצד מתפקדות יחידות קישור לעומת יחידות מודעה. עוד דבר שאפשר לנסות זה להגדיר יחידות מודעה מסוימות ככאלו שיציגו רק תמונות (מודעות תצוגה) או טקסט, וכך לבדוק האם מודעות טקסט מתפקדות יותר טוב מבאנרים או ההפך (בממשק הניהול של אדסנס ניתן לחלק את המודעות לקבוצות וכך לקבל מושג על הביצועים של סטים שונים של מודעות בקלות)
הגדלים המיטיבים לפי גוגל הם אלו הרשומים למטה ועליהם יש את התחרות הגבוהה ביותר.
- 300X250 – מלבן בינוני המשתלב בתוך התוכן או לאחריו, מתאים גם לנייד
- 336X280 – מלבן גדול המשתלב בתוך התוכן או לאחריו
- 728X90 – נקרא גם LeaderBoard ומספק ביצועים מיטיבים אם ממקמים אותו מעל התוכן
- 300X600 – חצי דף, מודעות המתאימות במיוחד לבאנרים של מותגים גדולים
- 320X100– מודעות באנר גדולות לנייד, משמשות כאלטרנטיבה למלבן בינוני
ישנם גם גדלי מודעות אחרים, אך מכיוון שההיצע של רשת המדיה (מודעות תמונה, פלאש או HTML), מוגבל מאוד עבורן, גם התחרות קטנה יותר והרווחים בהתאם
בחירת הצבעים – לצבעים שבה אתם מציגים את המודעות שלכם (לא תקף כמובן למודעות תמונה), יש השפעה גדולה מאוד על הביצועים שלהן. בעיקרון יש שלוש גישות לעניין. הגישה הראשונה אומרת שיש לבחור צבעים זהים לאלו שהאתר משתמש בהם על מנת להפוך אותן לחלק אינטגראלי מהאתר (תמונה שמאלית).
הגישה השנייה אומרת שיש לבחור בצבעים שונים לחלוטין על מנת שהמודעות יבלטו לעומת שאר התוכן ולא יהיה ניתן לפספס אותן (תמונה ימנית).
הגישה השלישית אומרת להשתמש בצבעים משלימים, כלומר, לקחת צבעים שכבר נמצאים באתר, אבל לא כאלו שנמצאים בשטח של המודעה (תמונה אמצעית).
כמובן שגם כאן השיטה הכי טובה לראות מה עובד בשבילכם היא לבצע ניסוי וטעייה.
מיקום המודעות – המיקום האופטימאלי של המודעות משתנה מאתר לאתר, אך יש כמה טיפים כללים :
1.חשוב למקם את המודעות ליד התוכן שמעניין את הגולשים. הצבה של המודעות לפני התוכן העיקרי באופן בו הגולש צריך לגלול את הדף כדי לראות אותו אמנם גורמת לכך שאי אפשר לפספס את המודעות, אבל היא גם מביאה לכך שרוב הגולשים ירגישו לא בנוח וימהרו לצאת מן האתר.
2.למרות שכיום אפשר למקם כמה יחידות שרוצים, אם באתר שלכם יש יותר מודעות מתוכן איכותי, גוגל עלולה לפסול את האתר שלכם מהשתתפות בתוכנית וייתכן שהיא אף תוריד את הביצועים שלו בתוצאות החיפוש האורגניות… הדרך הכי טובה להשתמש ביחידות מרובות היא במידה והתוכן שלכם באמת ארוך והגולשים צריכים לגלול את הדף כדי לראות אותו.
3.אל תציבו מודעות באופן מטעה צמוד מדי לטקסט מכיוון שהדבר עלול לגרום לגולשים להתבלבל בין התוכן למודעות ולפסול את החשבון שלכם.
4.במידה ונשאר לכם מקום פנוי באחד מצידי האתר, כמו למשל מתחת לתפריט הניווט, אתם בהחלט יכולים להציב מודעות אנכיות ולהגדיל את הרווחים שלכם.
5.את תיבות החיפוש של גוגל הכי כדאי למקם לצד תפריט הניווט העליון באתר
מדידת ביצועים באמצעות Analytics – כאשר אתם מחברים את חשבון האדסנס וחשבון האנליטיקס שלכם, אתם יכולים לראות בדיוק מהו אחוז הלחיצות ומהו הרווח בכל דף באתר, מה שיעזור לכם לזהות תכנים המתאימים יותר או פחות להצגת מודעות, כך שתוכלו לבצע שינויים בהתאם (לדוגמה, ייתכן שעמודי התוכן הפנימיים שלכם יהיו בעלי אחוזי לחיצות גבוהים, אך תאלצו לבצע שינויים בדף הבית כדי להגיע לביצועים דומים).
שומרים על איכות התוכן והמיקוד שלו – תוכן איכותי לא רק מושך גולשים לאתר, אלא ממקד את גוגל כאשר הוא צריך לבחור את המודעות הרלוונטיות ביותר לאתר. לכן, חשוב מאוד לכתוב תוכן איכותי ולא ליצור עמודים דלים בתוכן רק על מנת להגדיל את מספר העמודים באתר מכיוון שאז הפרסומות לא יהיו רלוונטיות ופחות גולשים ילחצו עליהן. חשוב גם להשתמש במילות המפתח המתאימות באופן מדוד על מנת להציג מודעות טקסט כמה שיותר רלוונטיות.