בתחילת חודש יוני, גוגל הודיעה שהחל מתחילת שנה הבאה, היא תשלב בתוך דפדפן כרום חוסם פרסומות מובנה שיחסום לא רק Popups בגדלים מסוימים (כמו היום), אלא גם פרסומות שיוצרות חווית שימוש מאוד לא נעימה – לדוגמה, כאלו שמופיעות על המסך במשך זמן רב ולא מאפשרות לצפות באתר, או כאלו שמפעילות סרטונים עם צליל באופן אוטומטי (מישהו אמר פייסבוק?) ואולי גם כאלו שפותחות טאבים שלמים בדפדפן והופכים אותם לברירת מחדל ברגע שאנחנו לוחצים על קישור מסוים.
הערה במאמר מוסגר – מכיוון ש – Adblock שולט ללא עוררין בתחום של חוסמי הפרסומות, נתייחס אליו כשם ג’נרי לרוב חוסמי הפרסומות מטעמי נוחות. כמו כן, השתמשנו במילה “פרסומות” גם בהקשר של מודעות המקובלות באתרי אינטרנט.
למרבה המזל, גוגל גם תלך לקראת המפרסמים ותציע את Ad Choices, במהלכו מפרסמים יוכלו להציע לגולשים להסיר את חוסמי הפרסומות שלהם. יחד עם זאת, המפרסמים יהיו חייבים לעמוד בסטנדרטים מסוימים. כדי לעזור להם לבצע זאת, גוגל פתחה כלי מיוחד שבודק האם אתרים שברשותכם (כאלו שאמיתתם דרך ה – Search Console) עומדים בתנאים או לא.
גוגל גם הדגימה איך הכלי עובד, האיכות לא כל כך טובה, אבל אפשר להבין את העיקרון :
כמה אנשים באמת משתמשים בחוסמי פרסומות?
בוודאי גם לכם יצא לקרוא לא מעט דיווחים על כך שמספר האנשים שמשתמשים בחוסמי פרסומות הוא גבוה מאוד ולפעמיים נשמע אפילו מוגזם, אז מסתבר שיש אתרים שבודקים זאת על בסיס שנתי. למשל, אתר Pagefair מציג כמה נתונים מעניינים הנכונים ל – 2017 :
- 11% מאוכלוסיית הגולשים בכל העולם משתמשים ב – Ad Block
- כחצי מהמכשירים בהם נעשה שימוש בחוסמי פרסומות הם טלפונים חכמים
- למרות ש – 74% מהאמריקאים יעזבו אתר עם פרסומות ש – Ad Block חוסם, פחות או יותר אותו אחוז, 77% מהם, יסכימו לצפות במודעות מסוימות.
- אנשים מכל הגילאים משתמשים ב – Adblock
- בכל מדינה יש כמובן אחוזי שימוש שונים, כאשר בישראל מדובר על 19%, כמעט פי שנתיים מהממוצע העולמי
איך חוסמי פרסומות פועלים?
חוסמי פרסומות כגון Adblock פועלים על פי רשימת מסננים ידועה מראש שהמשתמש יכול לבחור אילו מהם הוא רוצה להפעיל ואילו לא. ל – AdBlock יש גם אפשרות לחסום פרסומות שמנסות להגן על עצמן דרך פקודות שונות על ידי כך שהוא משנה את קובץ העיצוב של העמוד בזמן אמת בלי לפגוע בעיצוב העמוד הקיים (למעט הפרסומות עצמן אותן הוא מסתיר כמובן…).
הפילטרים עצמם מגיעים מרשימות שונות באינטרנט. הרשימה שרוב חוסמי הפרסומות משתמשים בה היא Easylist, מדובר ברשימה שהיא בעצם אוסף של אלמנטים מדפי אינטרנט מדגמיים באנגלית שזוהו ככאלו עם הרבה פרסומות. יש גם גרסאות בשפות אחרות ואפילו בעברית, כאשר אם אתם מתקינים את Adblock בגרסה העברית של כרום, אתם בכל מקרה משתמשים בה…
לבסוף, בגרסת הפלוס אתם יכולים להוסיף פילטרים מותאמים אישית, אבל לשם זאת אתם צריכים ידע טכני.
מה שאתם ממש לא רוצים לדעת…
כאשר חוסמי הפרסומות החלו להפוך לפופולאריים, לא מעט בעלי אתרים השיבו אש וניסו לחסום את חוסמי הפרסומות עצמם… בטווח הארוך נוצר משחק של חתול ועכבר שהגולשים היו אלו שבסופו של דבר נפגעו ממנו.
הדרך הכי טובה היא פשוט מניעה : לעקוב אחרי הכללים המנחים שהצגנו למעלה, ולכן לא להציג פרסומות שהגולשים לא יאהבו.
למרבה הצער, זה נשמע טוב על הנייר, אבל כמו שכמעט כל אחד יודע, בשטח קשה מאוד לשרוד אחרי שההכנסות נחתכות באופן כל כך חד. אתרים גדולים אולי יכולים עדיין להסתדר (למרות שהם אלו שבדרך כלל משתמשים בשיטות הכי אגרסיביות הפונות למי שלא משתמש בחוסם פרסומות), אבל לאתרים הקטנים והבינוניים מדובר במכה של ממש…
גרוע מכך, לפעמיים חוסמי הפרסומות מפספסים וחוסמים גם פרסומות לגיטימיות כמו למשל באנרים בעמוד עצמו עם הצעות סטנדרטיות (כאלו שמפנות לעמודים באתר עצמו ולא לחברות צד שלישי….). ואם זה לא מספיק, גרסת הפרו מאפשרת לבצע כל מיני טריקים נוספים כמו חסימה של כפתורי שיתוף ואפילו קוד שעוקב אחרי הכניסות לאתר (למרות שהקוד הנפוץ כמו זה של Analytics בדרך כלל אוסף רק נתונים טכניים ולא פרטים אישיים של הגולשים).
רוצים לשמוע עוד פרט עסיסי? לפי האתר Kissmetrics, Adblock פונה מיוזמתה לאתרים ומפרסמים גדולים ודורשת מהם “כופר” כדי להכליל את הפרסומות שלהן ברשימה הלבנה… ללא ספק מסריח, אבל מה לעשות, ככה העולם עובד…
אז מה אפשר לעשות?
“בתחבולות תעשה לך מלחמה” – כלומר, הדרך הכי טובה להתגבר על הבעיה היא להיכנס לעיניו של הגולש עצמו, להתקין את Adblock ולראות איך האתר שלכם נראה בהתקנת ברירת המחדל. יכול להיות שתגלו שהאתר ממש לא נראה כפי שציפתם ומודעות שמיקמתם באופן לגיטימי לחלוטין, דווקא נחסמות.
מכאן זה עניין של ניסוי וטעייה, נסו גדלים שונים של הפרסומות ושל הכפתורים או הקריאות לפעולה על מנת לראות מה עובד ומה לא. בדרך כלל המודעות שקשה יחסית לחסום הן “הפרסומות הטבעיות”, כלומר, Nativeads, מודעות שמשתלבות היטב במבנה של העמוד (כולל התאמת צבעים) או אפילו קישורים פנימיים בתוך התוכן.
עוד דרך שרמזנו עליה בהתחלה היא פשוט לבקש יפה מהגולש שיסיר את החסימה הספציפית לאתר שלנו וניתן לו תמריצים למה לעשות זאת, לדוגמה, “חבל שתפספס הזדמנויות והנחות בלעדיות לחברי האתר על מוצרים שאתה עשוי לאהוב או מוצרים משלימים.”. ניתן להסביר בכמה משפטים פשוטים או לצרף תשלום מסך שמראה איך לעשות זאת.
פתרון אחר הוא לתת אופציה של מנוי לאתר ללא פרסומות תמורת תשלום. זה פחות פופולארי בארץ (למעט אולי באפליקציות), אבל בהחלט יכול לעבוד (ראו לדוגמה את האתר של “הארץ” שעובד לפי המודל הזה כבר כמה שנים).
רוצים לשמוע עוד?
לסיכום, אנחנו ממליצים בחום לקרוא את המאמר של Pubnation, בו אפשר למצוא דוגמאות להשפעת חוסמי הפרסומות על אתרים מסוגים שונים (גרפים ותצלומי מסך) ואפילו גם כמה קישורים לחברות שמפתחות חוסמים לחוסמי הפרסומות באופן מקצועי (השימוש על אחריותכם בלבד).
ומה אתכם?
איך אתם מתמודדים עם חוסמי הפרסומות בדרכים יצירתיות וכמה אתם מרגישים שבהם פגעו בכם?