כל מה שצריך לדעת לפני הקמת חנות וירטואלית

תוכן עניינים

הקמת חנות וירטואלית הפכה לאחת ההזדמנויות העסקיות  הנוצצות ביותר ברשת ומספר גדול מאוד של יזמים זריזים ניצלו את ההזדמנות והקימו עשרות חנויות וירטואליות בתחומים שונים. כמובן שעם השנים התחרות בתחום נעשתה קשה יותר, וכבר לא מספיק להירשם באתר זאפ ולהציע מחירים נמוכים כדי להצליח…

להלן מספר נקודות חשובות שיש לעמוד עליהן לפני שאתם מחליטים להקים חנות וירטואלית ולשחות יחד עם הגדולים :

מלאי וזמן אספקה

זוהי אחת מן השאלות החשובות ביותר שלפעמיים לא נוהגים להתייחס אליה למרות החשיבות העצומה שלה : ישנן חנויות וירטואליות שהן שלוחות של חנויות פיסיות ואצלן עניין המלאי הוא פחות קריטי ובדרך כלל ניתן לשלוח ישירות מאחד מן הסניפים שקרובים פיזית ללקוח או מן המחסן המרכזי. בכל מקרה, חשוב שהצרכן יידע איפה נמצאת החנות הכי קרובה אליו שמחזיקה את המוצר שהוא מעוניין לקנות במלאי במידה והוא ירצה לבצע רכישה פיזית. לדוגמה, ברשת KSP  (וגם אייבורי לצורך העניין), אפשר לראות רשימה של סניפים שיש להם במלאי את המוצר המבוקש :

מצד שני, רוב היזמים שפותחים חנויות וירטואלית מסתמכים על מלאי "וירטואלי" גם כן. כלומר, הלקוח מזמין מוצר מסוים, ורק אז נשלחת התראה לספק המתאים ששולח את המוצר ללקוח. לכן, חשוב מאוד לציין את זמן האספקה הממוצע ואת כל אפשרויות המשלוח והתמחור שלהן (בדרך כלל המשלוח יהיה חינם מעל סכום קנייה מסוים…).

מערכת ניהול התוכן

בשוק קיימות היום אינספור מערכות להקמת חנות וירטואלית, כאשר הן מתחלקות בדרך כלל לשניים : מערכות מותאמות לשוק הישראלי בקוד סגור שנבנות על ידי חברות ישראליות המתמחות בכך ומערכות בקוד פתוח או קוד פתוח חלקי כגון מג'נטו ופרסטה שופ שעוברות התאמה לעברית.

במקרים רבים, הקמת חנות מחברה שבונה מערכת עצמאית היא קלה יותר וממשק המשתמש אף הוא פשוט יותר. החיסרון הגדול של בחירה בפתרון הזה הוא שאם אתם מחליטים לעבור חברה, אתם עשויים לגלות שאתם צריכים לבנות שוב את החנות מאפס, וזה עלול לגזול לכם לא מעט זמן.

לעומת זאת, אם אתם בוחרים במערכת בקוד פתוח, אתם בדרך כלל יכולים לעבור חברה בלי בעיה, בתנאי שהיא יודעת כיצד לעבוד עם המערכת. החיסרון הוא שהממשק של החנויות האלו הוא לרוב מסובך יותר והדבר לא מיטיב עם מי שזקוק רק לתכונות הבסיסיות של המערכת.

עוד יתרון גדול של מערכות בקוד פתוח מתבטא ביכולת לעצב את החנות באופן גמיש לחלוטין, מה שיכול להיות חשוב מאוד לחנויות כגון חנויות אופנה שרוצות להתבדל מן החנויות האחרות בתחום ולא יכולות להסתפק בתבניות הבסיסיות והמכוערות למדי של המערכות בקוד סגור.

ביצוע התאמות לקידום אתרים

ביצוע התאמות לקידום אתרים בחנויות וירטואליות יכול להיות הרבה יותר מאתגר מקידום אתרים קלאסי ולא תמיד מספיק לבחור את מילות המפתח הנכונות. הסיבה לכך היא שרוב החנויות הווירטואליות מקבלות את המידע ישירות מן הספקים ולא טורחות לשנות אותו בקטלוג, מה שיותר כפילות תוכן וענישה של אתרים שדומים מדי לאתרים אחרים (כאשר לעיתים גוגל מחליט מיהו האתר המקורי ומיהו האתר המשכפל על בסיס אקראי משהו).

על מנת למנוע זאת, אתם צריכים לבדוק שיש לכם את הזמן והיכולת לבצע שינויים בעמודים עצמם. למשל, אל תסתפקו בתיאור יבש של המוצר, אלא הוסיפו כמה מילים משלכם על היתרונות שלו, ואם יש לכם הרבה מוצרים דומים באותה קטגוריה, לפחות כתבו טקסט ייחודי לקטגוריה כדי לקדם אותה בגוגל. (רוב הגולשים לא מחפשים מוצר ספציפי). כמו כן, תוכלו להשתמש בתמונות מכמה זוויות שונות ובקטעי וידאו כדי להעלות את אחוזי ההמרה. אם יש לכם מוצרים כפולים (למשל, אותו מוצר בצבעים שונים), תוכלו להשתמש בתג מיוחד (תג קנוניקל) שיורה לגוגל מהו העמוד הראשי שאתם רוצים שיתאנדקס.

כתיבת מאמרים לאתר ומילוי שלו בתוכן בעל ערך מוסף תמיד יכול לעזור, אבל לשם זאת כדאי שתתנו לכותבי התוכן שלכם טיפים מקצועיים ואל תסתפקו בידע הכללי שלהם, מכיוון שמה שתקבלו הוא בדרך כלל מאמר ג'נרי שלא באמת יתרום לגולש וכנראה שגם לא ייתן לכם נקודות אמתיות בגוגל…

כמו כן, אל תסתפקו בביקורות בזאפ ותנו לגולשים שלכם אפשרות לדרג או לכתוב את ההתרשמות האישית שלהם גם בתוך האתר. מלאי אותנטי של ביקורות יספק לעמודים שלכם ערך מוסף וגם גוגל יתייחס אליהם יותר ברצינות.

אם החנות שלכם היא גם פיזית, כדאי מאוד שתירשמו בגוגל פלוס על מנת שהחנות תופיע גם בגרף הידע והתוצאות המקומיות של גוגל. הדבר יאפשר לגולשים למצוא אתכם גם באופן פיזי.

שירות לקוחות, טיפול במשלוחים וכו'

כבר הסברנו את החשיבות של הלוגיסטיקה בניהול החנות, אבל לא נגענו בנקודה החשובה ביותר והיא ההתנהלות מול הלקוח. אם אתם באמת מתכוונים למכור כמות רצינית של מוצרים, לא תהיה לכם בררה אלא לשכור אנשי שירות לקוחות שיוכלו לקחת מלקוחות הזמנות בטלפון (עדיין לא כולם אוהבים לתת את פרטי האשראי שלכם ברשת וגם לא כולם משתמשים בפייפל).

מעבר לכך, כדאי לכם ליצור דף של שאלות נפוצות שיכול לענות על שאלות בתחום המשלוחים, מדיניות החזרת מוצרים, אחריות על המשלוח, משלוחים בינלאומיים וכו'. מטרתו של העמוד היא להסיר את החששות שיש לגולשים מקניות באינטרנט וכך להגדיל את המכירות.

לגבי טיפול במשלוחים, רוב החנויות מציעות משלוח רגיל עם מספר מעקב או משלוח שליחים שיגיע עד לבית הלקוח. משלוח זה הוא בדרך כלל מהיר יותר ממשלוח רגיל ולכן לקוחות מוכנים לשלם עליו אקסטרא. ושוב, אתם כנראה לא תרוויחו ממי שיזמין משלוח יקר יותר, אבל תגדילו את הסיכוי שיקנו מכם.

פרסום ומעקב אחרי מכירות

כמו שאתם יכולים לנחש, התחרות בין החנויות בזירת אתרי השוואת המחירים ובתוצאות האורגניות של גוגל היא חזקה יותר. לכן, אין מנוס מלפנות לקהל היעד שלכם גם באמצעות קידום ממומן. כאן יש יתרון גדול דווקא לפרסום בפייסבוק מכיוון שאתם יכולים לצרף תמונות למודעה שלכם וכך להגביר את הסיכוי שהגולש ילחץ על המודעה. כמו כן, ברגע שגולש ביקר בחנות בעבר או אפילו קנה מוצר, תוכלו ליצור פרסומות ממוקדות עם מוצרים מקטגוריות דומות לקטגוריות בהן הלקוח הסתכל כבר.

עוד דרך למשוך גולשים וותיקים בחזרה היא באמצעות יצירה של מועדון לקוחות ורשימות דיוור שיעדכנו את הגולשים על מוצרים חדשים או אפילו יספקו להם שוברים באירועים מיוחדים (למשל, לקראת תקופת החגים, Black Friday  וכמובן בימי הולדת). מומלץ מאוד להציע לגולש להירשם לרשימת התפוצה במעמד הרכישה.

כדי לעקוב אחרי המכירות שלכם ביעילות הפעילו את מודל המסחר האלקטרוני ב – Google Analytics  מלבד הסתמכות על מערכת הסטטיסטיקה הפנימית של האתר, גם אם הדבר דורש מכם לפנות למתכנת של האתר. כך תוכלו לראות לא רק את נתוני המכירות, אלא מהם העמודים הממירים ביותר ואת המסלול המדויק שבו הגולש עבר בדרך למכירה (כולל מאיפה הוא הגיע לאתר).

בהצלחה!

5/5
מאמרים נוספים

דירוג לידים

דירוג לידים היא שיטה שבה המפרסם שמקבל לידים יכול לדרג

השאירו פרטים

הזינו את הפרטים עכשיו ואנחנו נדאג לכם ללידים: