נראה שבתקופה האחרונה אין כותרת יותר חביבה מאשר זו המדווחת שסלב או איש תקשורת נחסם משימוש בפייסבוק או קיבל התראה חוזרת על חסימה אפשרית. זה אולי נשמע לנו מצחיק, אבל בתור אלו שלא יכולים להימנע משימוש בפייסבוק על מנת למקסם את המוניטין שלנו ברשת או לקדם את העסק שהקמנו בעמל רב, כדאי שנדע מה נחשב לפרסום לגיטימי מבחינת פייסבוק ומה עשוי לעלות אותנו על הטיסה הבאה לאי המודחים הדיגיטאלי…
לפני שנתחיל, חשוב מאוד שנדגיש שלא תמיד ברור מדוע פייסבוק חוסמת משתמשים מסוימים, אך לא חוסמת אחרים ובהרבה מקרים מדובר בעניין שנראה שרירותי לחלוטין ופייסבוק עצמה לא מספקת הסבר קונקרטי לכל חסימה (מלבד פגיעה ב”כללי הקהילה שלה”). כמו כן, מדיניות החסימה עשויה להשתנות ממדינה למדינה בהתאם לאוכלוסייה המקומית או אפילו צנזורה ממשלתית במטרה שפייסבוק לא תיחסם לחלוטין במדינה הבעייתית, וזו אחת הסיבות שראינו לנכון לכתוב פוסט שיפנה באופן ספציפי לגולש הישראלי.
עוד דבר שחשוב שנבהיר הוא שאנחנו מבינים שהרבה אנשים מחזיקים בטיעון ש –” לנו לא יסתמו את הפה” ולכן הם ימשיכו להסתכן בחסימה מפייסבוק. יחד עם זאת, בתור בעלי עסקים או בלוגרים שמרוויחים כסף מהאינטרנט ושתלויים ברשת החברתית, עדיף לנו לחשוב אם שווה לקחת את הסיכון הזה…
אז מה בדיוק עשוי להוציא אתכם מחוץ לרשת החברתית?
ביקורת על פייסבוק עצמה
מעוניינים לבקר את פייסבוק ואת פעילותה? אין בעיה – רק אל תפרסמו את זה בראש חוצות, לפחות לא מתוך פייסבוק עצמה. זה בדיוק מה שקרה לכמה כתבים של אתר מאקו “שהעזו” לפרסם כתבות שמטרתן לחשוף את הכשלים של פייסבוק בשנה האחרונה (“פייסבוק איבדה את זה“). אגב, בקשת פשוט החליטו להפיק מערכון ברוח דומה בארץ נהדרת, וכבר נאמר שמי שסוגרים לפניו את הדלת יבוא מהחלון…
(לחצו על התמונה כדי לעבור לפוסט ולסרטון באתר מזבלה)
מילים בעייתיות, לכאורה…
כבר דובר רבות על “תרבות” הטוקבקים בארץ, אבל השימוש בשפה גסה ובוטה אינה ייחודית לנו, ולכן רצוי להימנע משימוש בשפה כזו בפוסטים שאתם כותבים בפייסבוק, וגם לא לסמן לייק על פוסטים שאחרים כתבו. הבעיה היא שלפעמיים מסתבר לנו שמילים שמבחינתו הן בתחום האפור הן כאלו שפייסבוק ממש לא אוהבת. לדוגמה, המילה “כושי” שקיבלה קונוטציה שלילית רק בעשורים האחרונים היא מילה שפייסבוק כנראה פוסלת על סמך המילה המקבילה באנגלית שנחשבת שם ללא תקינה פוליטית באופן מוחלט.
אגב, למרבה האירוניה, פייסבוק טוענת שכל סטטוס נחסם על פי ההקשר שלו ולא באופן אוטומטי, מה שלא הפריע לה לחסום גם ציטוטים מהתנ”ך – לא, ברצינות!
מה שיותר עצוב הוא שאתם עלולים להיחסם על פוסטים שכתבתם לפני כמה שנים, וכאן נשאלת השאלה אם אין לפייסבוק דברים יותר טובים לבזבז עליהם את הזמן מאשר לקרוא את היסטוריית הפעילות שלכם…
פגיעה בקבוצות אתניות, הסתה ועוד
זה אמנם פחות קשור להתנהלות העסקית שלכם (כנראה…), אבל גם כאן חשוב לדעת שפייסבוק עשויה לאפשר פרסום פוסטים שמתייחסים למדינה או גוף מדיני כלשהו גם אם הם מתלהמים, אבל להסיר פוסטים שמתייחסים לתושבים ולפרטים בתוך המדינה. לכן, פוסט שעוסק בישראל יכול לעבור, אבל פוסט שעוסק בישראלים יהיה בעייתי יותר. מבולבלים? גם אנחנו, אבל אתם יכולים לקרוא את המסמך הזה כדי לקבל יותר פרטים.
מקרה ספציפי אחד שרצוי לעבור עליו הוא זה שבו אתם מפרסמים תמונה שעשויה להיות בעייתית בתוך הקשרים מסוימים. אם למשל אתם מפרסמים תמונה עם מספר נשים ושואלים איזו מהם יפה יותר, אתם עלולים להיחסם, אבל אם לא הייתם שואלים את השאלה הזו, כנראה שלא הייתה לפייסבוק בעיה עם זה. לכן, אם אתם מפרסמים מוצר מסוים בצורה שעשויה להתפרש כבעייתית, נסו לבחור דרך עדינה יותר או לתת לגולשים להבין את המסר בעצמם. (קראו גם את הטור על פרסומים חצופים).
פרופילים כפולים ושמות מסחריים
אם תנסו לחזור לפייסבוק דרך פרופיל חדש, אתם עלולים למצוא שגם הפרופיל הישן שלכם בסכנה. לכן, עדיף “לשבת” כמה ילדים טובים (אלא אם כן אתם ב – “מאסר עולם” ואז זו בעיה הרבה יותר גדולה….) ולהשתמש בדרכי שיווק חלופיות כפי שנציג מיד…
באותו אופן, גם פרופילים “מזויפים” עשויים להיחסם, גם אם בסך הכול השתמשתם בשם העסק שלכם, משהו שפייסבוק לא ממש אוהבת… אחד המקרים היותר מזעזעים הוא זה של אדם נכה ששינה את שמו ל – DJ בתעודת הזהות וברישיון הנהיגה שלו, אך פייסבוק עדיין לא השתכנעה שהוא לא תקליטן…
כיצד פייסבוק עשויה להעניש אתכם?
מי שמורחק בפעם הראשונה, בדרך כלל מורחק לתקופה קצרה יחסית של יום בודד עד שבוע, מי שחוזר על ההתנהגות שפייסבוק רואה כפוגענית עשוי להיות מורחק לתקופות ארוכות יותר ובמקרים קיצוניים אף לצמיתות.
בזמן ההרחקה, לא רק שלא ניתן להדביק בפרופיל הפרטי, אלא גם נחסמת הגישה לעמודים העסקיים אותם אתם מנהלים, לא ניתן להגיב באתרים צד שלישי שמשתמשים במערכת התגובות של פייסבוק ומן הסתם אי אפשר להתחבר לשירותי צד שלישי או לבצע כניסה לאתרים דרך פייסבוק. לכן, גם אם אתם נזהרים מאוד בכל מה שקשור לפרסום העסקי שלכם, ייתכן שדווקא המידה בה אתם מותחים את הגבולות תחת הפרופיל האישי היא זו שבסופו של דבר תחרוץ את גורלכם.
אם כל זה לא מספיק, הרי שגם היכולת להדביק הודעות במסנג’ר נחסמת, כך שאם יש לכם לקוחות שאתם מתכתבים איתן בעיקר בפלטפורמה הזו ולא דרך המייל, אתם עשויים להיות בבעיה.
אגב, יש עוד דרך אכזרית במיוחד בה פייסבוק יכולה לפגוע באתרים עצמם ובעצם למנוע מכלל המשתמשים ברשת שלה להדביק קישורים לאתר מסוים. למרבה המזל, נראה שזהו צעד די קיצוני שפייסבוק נוקטת רק במקרים בהם האתר מעלה סדרת כתבות או טורים המבקרים את פייסבוק או את העובדים שלה.
אז מה אפשר לעשות?
אם אתם משתמשים בפייסבוק בעיקר על מנת לצבור עוד לקוחות בתחום ה – B2B, כלומר, אתם מספקים שירותים לעסקים אחרים, יש לא מעט מקומות אחרים שבהם אתם יכולים לזכות לחשיפה, החל מלאסוף עוקבים בטוויטר (שבניגוד לחברים בפייסבוק לא מוגבלים במספר שלהם) או לפנות לקבוצות פעילות בגוגל פלוס (ותתפלאו כמה כאלו עדיין יש).
בנוגע ללקוחות שזמינים בעיקר בפייסבוק, עדיף לעולם לא לשים את כל הביצים בסל אחד ולשמור את כתובות הדואר האלקטרוני שלהם באנשי הקשר שלכם. למרבה המזל, כרגע הגישה ל – Whatsapp לא נחסמת מכיוון שמדובר בשתי פלטפורמות שונות גם אם שתיהן בבעלות חברת פייסבוק, כך שאתם לא צריכים לעבור לשיחות קוליות גוזלות זמן.
אם אתם מעוניינים לפנות לערכאה משפטית כמו שעשו למשל המנהלים של העמוד “סטטוסים מצייצים”, אתם יכולים לשלוח מייל לכתובת [email protected], ופייסבוק תהיה מחויבת לפרסם כתבה הגנה, אחרת, יהיה ניתן לקבל פסק דין בהעדרה.
ומה אתכם?
האם אתם או הלקוחות שלכם נחסמתם מפייסבוק מסיבה שרירותית או בלתי מוצדקת? אם כן – נשמח שתשתפו אותנו בתגובות לגבי החוויות שלכם…