בארה”ב וגם בחלק ממדינות אירופה, אמאזון הפכה לאחת מזירות המסחר החשובות ביותר ברשת ולמרות שהיא התחילה מחנות ספרים בלבד, כיום ניתן למצוא בה מכל הבא ליד : משחקים, מוזיקה (דיסקים ואלבומים דיגיטליים), מוצרי אלקטרוניקה, מוצרי טיפוח, מוצרים לרכב ואפילו כלים לגינה. מי שקונה הרבה באתר, יכול גם להנפיק לעצמו כרטיס אשראי של אמאזון ולקבל הנחות והטבות שונות.
אמאזון כוללת גם מערכת של קונים ומוכרים סטייל ebay בה כל אחד יכול למכור מוצרים שונים ולתמחר אותם על פי המצב הפיזי שלהם. כך הלקוח יכול לראות מוצר ספציפי בו הוא מתעניין ולראות את כל רשימת האנשים שמוכרים אותו.
יש לא מעט אנשים שכבר עשו הרבה מאוד כסף ממכירות באמזון ומבניהם לא מעט ישראלים. אחת הסיבות לכך שאמאזון היא יעד מועדף על הישראלים היא העובדה הפשוטה שאמזון מטפלת בכל נושא המשלוח והמוכר רק שולח לה את הסטוקים של המוצרים אותם הוא מעוניין למכור ודואג לפרסום שלו ברשימות של אמאזון (באמצעות מערכת פרסום פנימית במודל PPC המזכירה את זו של גוגל).
אם תעשו חיפוש קצר בגוגל, סביר להניח שתמצאו לא מעט מדריכים כיצד לעשות זאת, אבל גם אזהרות שונות מאלו שניסו ונכוו מכיוון שלא ידעו בדיוק כיצד לווסת את המחיר שלהם, איך לעבור את שירותי הביטחון של האמריקאים או סתם לא הצליחו למכור את כל הכמות של המוצרים שקנו…
ומה קורה בארץ?
ישראל נחשבת ליעד בעל פוטנציאל מכירה קטן יחסית. מי שממש רוצה, יכול להזמין מוצרים מאמזון, אבל חלק מהמוצרים מוגבלים לאמריקאים בלבד, ואחרים כוללים דמי משלוח שהופכים את הקנייה עצמה ללא כדאית. יש כמובן מתחרים לאמאזון כמו למשל צ’יינה ביי, אבל הם מתאימים לנישה מאוד ספציפית של מי שמוכן לקנות מוצרים לא ממותגים ולקחת את הסיכון שכרוך בעניין.
נשארנו עם האתרים המקומיים ובראשם וואלה שופס או p1000. האתרים האלו אמנם גדולים יחסית ומציעים מבחר מאוד גדול של מוצרים בקטגוריות שונות, אבל היכולת שלהם לספק במה למוכרים עצמיים מוגבלת מאוד. בנוסף לכך, אין בה מוצרים בהתאמה אישית ובקטגוריות מסוימות עדיין אין מספיק מבחר (למשל, אופנה והלבשה).
התוצאה היא שחלק מכריע מן הישראלים מעדיף לחפש חנויות מתמחות בחו”ל שכן מוכנות למכור לישראלים (כ – 70%) ורק 18% אחוז קונים מאתרים בארץ.
האם מודל זה עשוי להשתנות?
למרות שלאתרים הגדולים אין שום אינטרס לחלוק את הרווחים שלהם עם חנויות אחרות אזוטריות יותר שמבצעות מכירות דרך הרשת ו / או מכירה פיזית, יש מגזר אחד שעדיין לא מצליח להרוויח ממכירות באינטרנט והוא עשוי לנסות ולנגוס בחלק מן העוגה : הכוונה היא כמובן לקניונים הפיזיים המרכזים בתוכם מותגים ידועים כמו למשל חנויות אופנה, חנויות צעצועים, חנויות חשמל וכו’. לחלק מהמותגים האלו אמנם יש חנויות וירטואליות, אבל בדרך כלל קשה להם להתחרות עם החנויות הקטנות יותר שמוכרות אונליין בגלל עלויות תפעול ראשוניות גדולות יותר (דמי שכירות יקרים יותר וכו’).
התוכנית שכבר מיושמת על ידי חלק מרשתות הקניונים כמו למשל רשת ביג צפויה להציג ללקוח הישראלי קניון וירטואלי של ממש בו ניתן יהיה לקנות מבחר של מותגים ידועים ולשלם על כולם מקופה אחת מרכזית. מרכז הקניות עצמו הוא זה אשר ידאג לכל הפן הלוגיסטי כאשר יהיה ניתן לבצע איסוף עצמי. באופן זה, עלויות התפעול של החנויות בזירת האינטרנט ירדו באופן משמעותי והן יוכלו להתחרות בשאר חנויות האון ליין.
גם רשת עזריאלי לא נשארת מאחור וכבר רכשה את אתר המכירות Buy2, האתר אמנם לא נחשב לשחקן חזק במיוחד בתחום הקניות הווירטואליות, אבל הוא יספק לעזריאלי כלים שבאמצעותם תוכל להציע גם לחנויות שנמצאות בקניונים שלה דרך למכור ללקוחות באמצעות הרשת וכך להגדיל את המכירות.
מחפשים איפה למכור בנוחות? – עדיין אין תחליף ל – ebay…
כאמור, עד עכשיו נגענו בעיקר בקנייה דרך אתרים ישראלים, אבל מה עושה מי שרוצה למכור לכל העולם? הצגנו כאן כבר את Amazon שנחשבת לאחת מהשחקניות החשובות בשוק, אבל הבנו גם שלא תמיד קל למכור דרכה. כאן נכנסת לתמונה רשת ebay. היתרון הגדול של ebay נעוץ בכך שיש לה נציגות ישראלית ולכן גם קל יותר להעלות אליה מוצרים למכירה וכמובן לקבל תמיכה טכנית. ebay גם ממוקדת יותר במכירות פומביות ולכן מי שרוצה למכור מוצרים נדירים או יקרי ערך, יימצא אותה אטרקטיבית יותר. החיסרון המרכזי של ebay הוא שכל תהליך המשלוח מוטל על המוכר.
העתיד : פייסבוק וגוגל
מקטע החנות של פייסבוק
כבר כיום ניתן להוסיף לכל עמוד פייסבוק מקטע חנות בו אפשר להציג מוצרים שונים עם תמונות ומחירים, אך האפשרות לשלם דרך פייסבוק עדיין מוגבלת לחלקים מסוימים בארה”ב. התוצאה היא שהמוכר והלקוח חייבים לתאם זה עם זה את המכירה ידנית דרך שירות ההודעות של פייסבוק. אופציה אחרת היא לשלוח את הגולשים לאתר אחר כדי לסיים את המכירה. בכל מקרה, ניתן לקדם את המוצרים ידנית דרך המודעות הממומנות של פייסבוק.
אופציה זו הופכת את החנות של פייסבוק לרלוונטית בעיקר לבעלי עסקים קטנים שאין להם רצון להקים חנות וירטואלית מלאה או שהם רוצים לבדוק את אפשרות המכירה דרך האינטרנט במים רדודים לפני שהם קופצים לשחות עם הכרישים…
מרכז הסוחרים של גוגל (Google Merchant Center)
מרכז הסוחרים של גוגל הוא שירות שמאפשר לכל אחד להעלות סט מוצרים לגוגל ולאפשר לקונים פוטנציאלים למצוא אותם דרך חיפוש ורטיקלי מיוחד של גוגל שנקרא גוגל שופינג. ניתן גם ליצור מודעות Adwords שיפנו גולשים למוצרים ספציפיים.
למרבה הצער, השירות זמין כרגע בארה”ב ורוב מדינות אירופה, אך לא בישראל…
לסיכום, כרגע אפשרויות המכירה דרך האינטרנט לסוחרים עצמאיים אשר לא מעוניינים לפתוח חנות וירטואלית בעצמם, אלא להסתמך על פלטפורמה קיימת, הן מוגבלות יחסית, במיוחד אם רוצים למכור לקהל ישראלי בלבד (כאשר התחרות נמוכה יותר). מכירה לכל העולם דרך פלטפורמות בינלאומיות היא כמובן משתלמת יותר, אך גם מורכבת יותר בשל אופי המסחר והתחרותיות.