תחום השיווק באינטרנט פורח וגם מי שמקבל שירותים מחברות שיווק חיצוניות רוצה לשפר את הידע שלו כדי שיוכל לפקח מקרוב על עבודת השיווק והפרסום של האתר או המותג שלו ברשת. אם בעבר התחום הלוהט ביותר היה בעיקר קידום אתרים ופרסום ממומן, היום אף קורס שיווק אינו שלם בלי שיעורים העוסקים בשיווק בפייסבוק, פתיחת בלוג, התאמת אתרים למובייל, בניית אפליקציות וכך הלאה.
המבחר הגדול של הקורסים עשוי להיות מבלבל מאוד, במיוחד למי שחדש בתחום ואין לו שום ידע קודם : כל מכללה טוענת שהיא הטובה ביותר, שהמרצים שלה מהמובילים בשוק ומגיעים “מהשטח”, שהיא תתחייב למצוא לכם עבודה ולפעמיים אפילו שהיא תספק לכם קורס חוזר במידה ולא תעברו את מבחן הסיום…
אז מה הכי חשוב לבדוק לפני שבוחרים קורס?
סילבוס ודרישות קדם
הסילבוס של הקורס חייב להיות כמה שיותר עדכני ומפורט על מנת שתוכלו לדעת עד כמה הקורס יעשיר את הידע שלכם. מצד אחד, אתם לא רוצים ללכת לקורס יקר שמכסה המון ידע שכבר יש לכם, ומצד שני אתם לא רוצים להגיע לקורס שדרישות הקדם שלו הן גבוהות מאוד וסביר להניח שלא תבינו מי נגד מי, איך, כמה ולמה…
באתרים של חלק מן המכללות יש סילבוסים מפורטים מאוד עד לרמת השיעור הבודד, כך שאתם יכולים לדעת בדיוק מהם הפערים בין הידע שתלמדו לבין הידע שכבר יש לכם.
מגוון המרצים וההשפעה שלו על זמן הלימוד
כיום מקובל שבכל קורס שמכבד את עצמו יש לפחות 3-4 מרצים מכיוון שתחום השיווק באינטרנט הופך להיות רחב מאוד ויש יותר התמקצעות של עובדים בתעשייה כך שלרוב אדם אחד לא יכול לעשות את כל עבודת השיווק בעצמו. ככל שיש יותר מרצים בקורס, כך אתם תקבלו יותר נקודות מבט וגישות שונות לתחום השיווק וכיצד ליישם אותו בשטח.
למרות זאת, ישנם עדיין לא מעט קורסים שעובדים בשיטת אחד על אחד ויכולים להתאים למי שמגיע עם ידע מוקדם ספציפי בתחום מסוים אותו הוא רוצה לשפר ולהגיע לשלב הבא, זה יכול להיות ניהול עמודים בפייסבוק, קידום אורגני, כתיבת שיווקית וכך הלאה. היתרון בשיטה זו הוא בדרך כלל זמן לימוד קצר יותר בצורה משמעותית והיא יכולה להתאים למי שאין לו את הסבלנות או את הזמן ללמוד באופן עצמאי.
השוק השלישי של הקורסים ידועים בתור “סדנאות” והם בדרך כלל מורכבים ממספר חד ספרתי של שיעורים ומרצה אחד או שניים שתפקידם לספק טיפים פרקטיים ויעד מעשי בזמן מאוד קצר. הבעיה עם הסדנאות הללו הוא שהן בדרך כלל מתחבאות מאחורי סיסמאות של “נוסחאות” או “שיטות סודיות” שקשה לדעת מה עומד מאחוריהן והן מתבססות בעיקר על שיווק גרילה. כלומר, הסיכוי שתקבלו סילבוס מסודר לקורסים מסוג כזה הוא אפסי ולפעמיים אתם פשוט שמים את כספכם על קרן הצבי…
תיעוד
חלק מהקורסים מציעים גם מצגות ואפילו הקלטות של ההרצאות למי שעבר את הקורס ורוצה לרענן את הידע שלו, היום קל מאוד לשתף סרטונים במגוון של רשתות חברתיות באופן פרטי כך שהוא יהיה חשוף רק למשתמשים שיש להם גישה אליהם (אפשר גם להחביא את הסרטונים בחיפוש, אך זוהי שיטה פחות מומלצת) :
מחיר
שאלת המחיר היא שאלה בלתי נמנעת בכל הקשור לקורסים וסדנאות באופן כללי, והדבר לא שונה כאשר מדברים על קורסים לשיווק באינטרנט. באופן כללי, המחיר של קורסים אלו יכול להגיע גם למספר אלפי שקלים עד לסכומים של 10,000 ₪. מחיר הקורס תלוי בוותק והמיקום של המכללה או הבית ספר וההיקף של הקורס, כך שהשוואת מחירים “עיוורת” מבלי להתייחס לכל הפרמטרים הללו, היא לרוב לא אפקטיבית.
כמו כן, לאוכלוסיות מסוימות כמו חיילים משוחררים, בעלי עסקים שנתמכים על ידי המדינה או עולים חדשים עשוית להיות הטבות בדמות מחיר מופחת או אפשרות לחלק את התשלום למספר תשלומים מבלי לשלם עליהם ריבית.
סטאז’
ברוב הקורסים כיום מוקדש חלק נכבד מזמן הקורס לסטאז’ (התמחות) באחת מן החברות בתחום. חשוב שהסטאז’ יעשה בחברה מקצועית שעובדת עם אתרים וגופים גדולים, גם אם המשמעות היא שתעבדו על חלקים קטנים יחסית בפרויקט.
בעיקרון, אסור להעסיק מתמחה ללא שכר, אלא במקרים ספציפיים מאוד בהם הסטאז’ הוא חלק אינטגרלי מהקורס. על מנת לברר זאת, רצוי לבחון כל מקרה בגופו ובמקרה הצורך לפנות לפורומים מקצועיים של עורכי דין המתמחים בדיני עבודה.
מיקום וזמן
אין מה לעשות, ורוב הקורסים עדיין מתקיימים במרכז הארץ, וחלק קטן יותר בערים הגדולות באזורים אחרים (ירושלים, חיפה, באר שבע וכו’). חלק מן המכללות מציעות מחזורים בודדים במקומות פריפריאליים יותר ולכן שווה לעקוב ולהתעדכן מדי מספר שבועות מדי נפתחים המחזורים הבאים ואיפה.
רוב המכללות ובתי הספר מציעים שני מסלולים : מסלול בוקר ומסלול ערב. אורך המפגשים הוא לרוב באזור השלוש שעות. משך תקופת הלימודים תלוי באופי הקורס, כאשר קורסים ממוקדים יותר אורכים בדרך כלל מספר חודשים בודדים וקורסים מקיפים יותר יכולים להימשך גם חצי שנה ואף מעבר לכך.
אם יש לכם שאלות נוספות לגבי קורסים לשיווק באינטרנט, נשמח לענות לכם בתגובות.